۱۷ مرداد ۱۳۸۹، ۱۳:۱۰

پایتخت روسیه اسیر دود و گرما/

مسکو؛ "آتشفشان جهنمی"/ سفارت آلمان تعطیل شد

مسکو؛ "آتشفشان جهنمی"/ سفارت آلمان تعطیل شد

افزایش دود ناشی از آتش سوزی جنگل ها و مراتع روسیه دامنه دید را در مسکو به 100 متر رسانده و بسیاری از ساکنان این شهر پرجمعیت را مجبور به زدن ماسک های تنفسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزار فرانسه، هم اکنون نفس کشیدن در مسکو بسیار سخت شده است، این در حالی است که برخی منابع از احتمال رسیدن گرمای هوا به 40 درجه سانتیگراد خبر می دهند.

بر این اساس، در صورت رسیدن گرمای هوا به 40 درجه سانتیگراد رکورد گرمای هوا در این کشور از 130 پیش تا کنون شکسته می شود.

بر این اساس، در روزهای اخیر فروش ماسک های تنفسی با توجه به غبار و دودآلود بودن پایتخت روسیه افزایش قابل توجهی داشته است. علاوه بر این دودهای ناشی از سوختن جنگل ها و مراتع اطراف مسکو بر روی چشمان عابران پیاده تاثیرات منفی بر جای گذارده است.

منابع آگاه در حالی از رسیدن دامنه دید در مرکز مسکو به 100 متر خبر می دهند که تلاش دهها هزار نفری گروه های آتش نشانی، امدادگران و نیروهای نظامی برای مهار آتش در غرب روسیه همچنان بدون نتیجه ادامه دارد.

بر این اساس، هم اکنون دهها هکتار از جنگل های غرب روسیه همچنان در آتش می سوزد و به همین علت 52 نفر کشته شده اند. البته تا کنون در برنامه پرواز هواپیماها در روسیه مشکلی ایجاد نشده و تنها برخی از پرواز تاخیر داشته اند.

از سوی دیگر، با ایجاد 290 میدان جدید آتش در 24 ساعت اخیر در غرب روسیه امیدها به مهار این آتش سوزی گسترده کاهش پیدا کرده است. بر این اساس، در حال حاضر 190 هکتار از اراضی جنگلی در روسیه در حال سوختن است و تلاش گروه های مهار آتش با وجود استفاده از انواع تجهیزات نتیجه ای نداشته است.

در تحولی دیگر، مقامات روسی مرکز هسته ای "ساروف" در 500 کیلومتری شرق روسیه پس از تخلیه این مرکز از مواد هسته ای، درختان نزدیک به آن را قطع کرده اند تا از احتمال آتش سوزی در این مناطق جلوگیری کنند.

از طرفی "دیمیتری مدودوف" رئیس جمهور روسیه 12 هزار دلار از اموال خصوصی خود برای کمک به آسیب دیدگان از آتش سوزی کمک کرد.

سفارت آلمان در مسکو نیز اعلام کرد: با توجه به آتش سوزی جنگل ها و دود ناشی از آن سفارت این کشور تا اطلاع بعدی بسته است. همچنین وزارت خارجه آلمان از اتباع این کشور به ویژه بیماران تنفسی و کودکان تقاضا کرده در صورتی که ضرورتی نداشته باشد از سفر به مناطق نزدیک به آتش سوزی صرف نظر کنند.

از سوی دیگر روزنامه محلی "فوی دن" که در مسکو منتشر می شود این شهر را با توجه به دود و غبار شدیدی که در آن وجود دارد به یک "آتشفشان جهنمی "تشبیه کرد که در آن هزاران تن مواد خطرناک بر سر شهروندان می بارد.

خاطر نشان می شود میزان دی اکسید کربن موجود در هوای مسکو هم اکنون 4 برابر میانگین عادی آن است.

کد خبر 1130025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha