۲۵ مرداد ۱۳۸۹، ۱۵:۴۶

آیت الله مکارم شیرازی:

فساد اقتصادی موجب فساد اجتماعی می‌شود

فساد اقتصادی موجب فساد اجتماعی می‌شود

قم - خبرگزاری مهر: آیت الله مکارم شیرازی گفت: اگر به واسطه عدم رعایت موازین اسلامی، وضعیت اقتصادی خراب شود کل جامعه دچار فساد می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی بعد از ظهر دوشنبه در سلسله مباحث تفسیر در شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه(س) طی سخنانی با تأکید بر پرهیز از کم فروشی و گرانفروشی گفت: کاری نکنید جامعه فاسد شود زیرا فساد اقتصادی موجب فساد اجتماعی است و اگر وضعیت اقتصادی خراب شود کل جامعه دچار خرابی می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه کار بسیار زشتی در سراسر مملکت عادت شده است که در صندوق‌های میوه، میوه‌های خوب را رو و میوه‌های نامرغوب را در زیر قرار می‌دهند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم بیان داشت: بخس در معاملات موجب برچیده شدن برکت و خشکسالی و قحطی می‌شود.

وی افزود: دیده می‌شود که برخی از افراد مغازه‌ای ساده اما زندگی پر برکت و عده‌ای در عین اینکه کسب و کار عظیمی دارند از برکت در زندگی خود برخوردار نیستند که به علت عدم رعایت موازین اسلامی در معاملات است.

شرایط استخاره در مورد ازدواج

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به مبحث استخاره بیان داشت: استخاره در جایی است که انسان حیران و سرگردان باشد و با تحقیق و مشاوره نتوان مشکل خود را حل کند.

وی با اشاره به استخاره در ازدواج بیان داشت: اگر خواستگار مناسب و تحقیقات و مشورت نیز صورت گرفته است باید با توکل بر خدا کار را انجام داد و دیگر جایی برای استخاره نیست.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: اگر دختر و پسر هم کفو بودند و فرد مورد نظر هم انسان خوبی بود و استخاره صورت گرفت و بد آمد راه حل این است که یک ماه تأخیر صورت داده شود و صدقه‌ای پرداخت شود و سپس با توکل اقدام کنند.

مبارزه پیامبران با انحرافات در اقوام مختلف متفاوت بوده است

وی در ادامه دروس تفسیر خود به اصحاب مدین اشاره کرد و گفت: در آیه 70 سوره  توبه و 44 سوره حج به این اصحاب اشاره شده است.

این استاد درس خارج فقه با اشاره به اینکه پیامبران در مبارزات خود دوگونه مبارزه داشته‌اند، ابراز کرد:  یک مبارزه با بت‌پرستی که قوم خود دچار آن بوده‌اند و دیگری مبارزه با انحرافاتی که آن قوم دچارآن بوده‌اند. که این امر در هر قومی متفاوت بوده است.

وی در ادامه با اشاره به  قوم مدین  ابرازکرد: حضرت شعیب برای هدایت این کروه که کم فروشی می‌کردند مبعوث شد و آنها را دعوت به پرستش خداوند ، دوری از بت پرستی و دوری از کم فروشی کرد و از آنان خواست که درکسب و کار خود کمیت و کیفیت را رعایت کنند.
 

کد خبر 1134931

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha