۱۰ شهریور ۱۳۸۹، ۱۳:۱۵

گزارش خبری - تحلیلی مهر/

واکنشها به گام ناقص آمریکا در خروج از عراق

واکنشها به گام ناقص آمریکا در خروج از عراق

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: آمریکا روز گذشته به طور رسمی به عملیات جنگی خود در عراق پایان داد. در این گرارش به بررسی واکنش ها و اهداف تبلیغاتی آمریکا از پایان ماموریت جنگی در عراق پرداخته شده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز گذشته طی سخنانی به طور رسمی پایان ماموریت نیروهای جنگی این کشور در عراق را که از زمان اشغال این کشور در سال 2003 تاکنون ادامه داشت اعلام و تاکید کرد که نیروهای باقی مانده در عراق تنها نقش آموزشی و کمکی دارند.

طبق توافقنامه امنیتی بغداد و واشنگتن نیروهای جنگی آمریکا باید تا 31 آگوست 2010 از عراق خارج می شدند. در حال حاضر حدود 50 هزار نظامی آمریکایی درعراق باقی مانده است.

ماموریت نیروهای غیر جنگی

در حال حاضر مهمترین وظیفه نیروهای آمریکایی در عراق آموزش به نیروهای عراقی است. با این حال مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که در صورت درخواست دولت عراق نیروهای آمریکایی اقدام به عملیات جنگی خواهند کرد و علاوه براین بسیاری از تجهیزات و ادوات جنگی نیروهای آمریکایی تا پایان سال 2011 (زمان خروج کامل از عراق) در این کشور باقی می ماند.

واکنش عراق به خروج نیروهای آمریکایی

"نوری المالکی" نخست وزیر عراق ضمن استقبال از پایان ماموریت جنگی آمریکا در عراق اظهار داشت که عقب نشینی آمریکایی ها گامی اساسی برای بازگرداندن حاکمیت کامل به عراقیها و تحقق خواسته آنها در آزادی کشورشان محسوب می شود.

وی افزود: این اقدام نشانه پایبندی دولت عراق به حاکمیت کشور و ارجح دانستن آن بر هر مورد دیگری است.

"جواد البولانی" وزیر کشور عراق نیز با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از عراق اظهار داشت: عراق امروز شاهد یک واقعه تاریخی بزرگ بود و من تاکید می کنم که نیروهای امنیتی عراق قادر خواهند بود امنیت داخلی کشور را به طور کامل برقرار کنند.

اما در عین حال برخی مقامات عراقی از خروج نیروهای جنگی آمریکا در شرایط کنونی ابراز نگرانی کرده اند و عقیده دارند در شرایط کنونی که 5 ماه از زمان اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق می گذرد و گروه های سیاسی این کشور هنوز نتوانسته اند در مورد تشکیل دولت به توافق برسند این نگرانی وجود دارد که همزمان با عدم تشکیل دولت جدید و خروج نیروهای جنگی آمریکا ناامنی ها به عراق بازگردد.

نگاهی به اهداف آمریکا از پایان عملیات نظامی در عراق

بنا بر اعلام تحلیلگران سیاسی رویکرد باراک اوباما درباره جنگ عراق محدود کردن هزینه های اشغال در عراق و افغانستان است چرا که در حال حاضر مردم آمریکا با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند و بنابراین پایان بخشی از ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق منابع مالی تازه ای را برای اقتصاد آمریکا به همراه خواهد داشت.

علاوه براین مقامات آمریکایی اصرار دارند وانمود کنند اعلام رسمی پایان عملیات جنگی نیروهای آمریکایی درعراق بیانگر تعهد اوباما به وعده خود در زمینه خروج نظامیان آمریکایی از عراق است و همچنین خطاب به جهان اسلام بگویند که آمریکا به هیچ وجه نمی خواهد جای استعمارگران کهن را در کشورهای اسلامی بگیرند.

برخی کارشناسان نیز معتقدند ضرورت های خارجی و داخلی همچون گسترش بحران در افغانستان و لزوم تمرکز بیشتر منابع نظامی آمریکا در افغانستان باعث شده واشنگتن چاره ای جز خروج از عراق نداشته باشد.

از سوی دیگر پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا آمریکا واقعا پس از پایان سال 2011 و خروج کامل نیروهای خود از عراق به اشغال این کشور پایان خواهد داد؟ روزنامه البعث سوریه در شماره امروز خود در مقاله ای نوشت: اعلام پایان جنگ آمریکا در عراق گامی ناقص از جانب آمریکا و فریب افکار عمومی است.

در این مقاله گفته شده است: اشغال عراق ادامه دارد زیرا حیات آمریکا وابسته به جنگ و نفت است و دلیل آن هم این است که با اعلام پایان جنگ در عراق همچنان 50 هزار نظامی آمریکایی در 94 پایگاه در این کشور حضور دارند و ده ها هزار تبعه آمریکایی در قالب شرکت های امنیتی خصوصی در عراق فعالیت می کنند شرکت هایی همچون "بلک واتر" که طی سال های گذشته مرتکب جنایت جنگی شدند اما همچون نظامیان آمریکایی مواخذه نشدند.

کد خبر 1144108

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha