۱۹ شهریور ۱۳۸۹، ۹:۴۴

گزارش خبری مهر/

اوباما برای نجات دموکراتها وارد عمل می شود

اوباما برای نجات دموکراتها وارد عمل می شود

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل :در فاصله دو ماه مانده به زمان انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا وضعیت حزب حاکم این کشور چندان مطلوب نیست به طوری که احتمال دارد شخص اوباما برای تضمین پیروزی دموکراتها در حمایت از نامزدهای این حزب وارد عمل شود.

دو ماه پیش از انتخابات کنگره آمریکا عرصه بر باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده و حزب دموکرات تنگ‌ تر شده است.

اگر دموکراتها در انتخابات کنگره در هر دو مجلس اکثریت را از دست بدهند، اوباما برای به تصویب رساندن هر قانونی، به نظر جمهوریخواهان وابسته خواهد بود. به نظر می‌آید که اوباما با توجه به جدی بودن این شرایط، اکنون با تمام قوا تلاش خواهد کرد در مبارزه انتخاباتی کنگره آمریکا آراء بیشتری را برای حزبش کسب کند.

طبق نظرسنجیها، جمهوریخواهان از حمایت اکثریت مردم برخوردارند.

این در حالی است که بر اساس جدیدترین نظرسنجیها که از سوی روزنامه "واشنگتن پست" و شبکه تلویزیونی ABC منتشر شده، فضای سیاسی موجود در آمریکا به نفع جمهوریخواهان تغییر کرده است. برای دموکراتها برعکس شرایط بدتر به‌ نظر می ‌رسد. آمریکایی‌ها از وضعیت اقتصادی کشور به شدت ناخرسند هستند. به همین جهت نظر آنها درباره دولت و در رأس آن اوباما، نظری شدیدا انتقادی است.

بدبینی نسبت به دموکراتها

در نتایج نظرسنجی آمده که ارزیابی ۵۲ درصد از کسانی که مورد پرسش قرار گرفته‌ اند درباره کار رئیس جمهور منفی است. تنها ۴۶ درصد اوباما را موفق می‌دانند.
 
۵۷ درصد از شرکت ‌کنندگان در نظرسنجی، برنامه‌های اقتصادی اوباما را رد می ‌کنند و ۵۸ درصد به برنامه‌ ریزی اوباما برای بودجه کشور تردید دارند.
 
حتی در پرسش محوری این نظرسنجی هم جمهوریخواهان توانسته ‌اند پس از گذشت چهار سال برای اولین ‌بار آراء تقریبا برابری را با دموکراتها به دست آورند. سئوال این بوده که آمریکاییها در درجه اول به چه کسی اعتماد می‌ کنند که بزرگترین مشکلات کشور را حل کند؟ ۳۸ درصد در پاسخ از جمهوریخواهان نام برده‌اند و۴۰ درصد به دموکراتها اعتماد داشته‌ اند. سه ماه پیش حزب اوباما در مقابل چنین پرسشی با اختلاف ۱۲ درصد پیش از جمهوریخواهان بود.
 
ناتوانی در حل مشکلات اقتصادی

پرسشها از شرکت ‌کنندگان در نظر‌سنجی درباره موضوع اصلی مبارزه انتخاباتی، یعنی بحران اقتصادی هم با نتایج بهتری برای حزب رقیب رئیس جمهور همراه بود. در حالی که ۴۳ درصد برای حل مسائل اقتصادی به جمهوریخواهان اعتماد می‌کنند، دموکراتها در این مورد ۳۹ درصد آراء شرکت‌ کنندگان در نظرسنجی را کسب کرده‌اند.
 
۱۵ درصد از آمریکایی‌های شرکت‌ کننده در نظرسنجی، هر دو حزب را در حل مشکلات ناشی از بحران اقتصادی ناتوان خوانده ‌اند.
 
در همین رابطه یک اقتصاددان آمریکایی هشدار داد که اقتصاد ایالات متحده در معرض یک رکورد مضاعف است و احتمال سقوط دوباره قیمت ها در این کشور وجود دارد.
 
"رابرت شیلر" استاد اقتصاد در دانشگاه "ییل" در گفتگو با وال استریت ژورنال گفت : احتمال بروز مرحله دوم رکود اقتصادی افزایش یافته و یک رکود مضاعف در آینده نزدیک رخ می دهد.
 
شیلر همچنین گفت : اقتصاد آمریکا در لبه رکودی جدید است و این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که سطح عمومی قیمتها سقوط کند.
 
استاد اقتصاد دانشگاه ییل همچنین بر این باور است که آمریکا برای برخورد با این وقایع ضعیف است.
 
این اقتصاددان "بیکاری" را بزرگترین مسئله اقتصاد آمریکا بر این کشور می داند و از دولت فدرال و مسئولان ایالتی می خواهد تا  به ایجاد شغل مبادرت ورزند.
کد خبر 1148761

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha