۲۰ شهریور ۱۳۸۹، ۱۰:۴۰

"درسنامه آشنایی با تاریخ اسلام" به کتابخانه حج پیوست

"درسنامه آشنایی با تاریخ اسلام" به کتابخانه حج پیوست

همزمان با انتشار کتاب دو جلدی "درسنامه آشنایی با تاریخ اسلام" نسخه دیجیتالی این اثر هم در کتابخانه تخصصی حج قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین جلد "درسنامه آشنایی با تاریخ اسلام" به قلم سیدعلی میرشریفی و تدوین معاونت امور فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت توسط مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شد.

این درسنامه برای آموزش کتاب "پیام‌آور رحمت" نوشته شده است.
 
"پیام آور رحمت" که دوران قبل از بعثت، دوران بعد از بعثت و دوران پس از هجرت پیامبر اکرم‌‌(ص) را در سه بخش مجزا بازکاوی می‌کند، در مقدمه خود به بررسی اوضاع جغرافیایی و اقتصادی، وضعیت سیاسی و اجتماعی، دین و فرهنگ جزیرةالعرب پیش از بعثت پیامبر(ص) می‌پردازد.
 
در درس نخست، دوران قبل از بعثت پیامبر اکرم‌‌(ص) بررسی می‌شود؛ به گونه‌ای که خواننده با مطالعه آن از ولادت رسول خدا(ص)، دوران شیرخوارگی، کودکی، جوانی، شغل و معیشت، آیین حضرت قبل از بعثت، ولادت امیرالمؤمنین علی‌‌(ع) و پروریش ایشان در کنار پیامبر(ص) مطلع می‌شود.
 
مباحث بعثت پیامبر‌‌(ص)، تاریخ و چگونگی آن، نخستین مسلمانان، دعوت خصوصی، حدیث‌دار یا انذار، دعوت عمومی پیامبر و واکنش‌ها و بهانه‌جویی‌های سران شرک در درس دوم عنوان می‌شوند. تبیین مسایلی نظیر شکنجه و آزار سران شرکت که موجبات هجرت مسلمانان را فراهم کرد در درس سوم صورت می‌‌گیرد.
 
اقدامات قریش برای بازگرداندن مهاجران از حبشه، تنظیم و امضای عهدنامه بیدادگری، حماسه بزرگ شعب ابوطالب و رحلت حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه‌‌(س) تداوم بخش مباحث فصول بعدی این کتاب‌اند.
 
درس پایانی این جلد نیز به جنگ حمراءالاسد به عنوان دنباله و ادامه جنگ احد، سریه ابو سلمه، حوادث رجیع و بئر معونه، جنگ بنی نضیر، ماجرای تحریم خمر و نزول آیه چهل و سه سوره نساء، غزوات بدرالموعد، ذات الرقاع و دومةالجندل اخنصاص دارد.
 
نخستین جلد "درسنامه آشنایی با تاریخ اسلام" در قطع رقعی، 252 صفحه و شمارگان 5000 نسخه توسط موسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.
 
کد خبر 1149062

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha