۲۴ شهریور ۱۳۸۹، ۱۱:۳۷

آفریقا برای ایران سرزمین فرصتها است

وزیر صنایع و معادن با بیان اینکه آفریقا برای ایران سرزمین فرصتها است، گفت: این وزارتخانه هیچ محدودیتی برای همکاری با کشورهای آفریقایی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر محرابیان در نشست هم اندیشی وزرای صنایع کشورهای آفریقایی با جمهوری اسلامی ایران گفت: توسعه روابط صنعتی ومعدنی جمهوری اسلامی ایران با قاره آفریقا که شامل 54 کشور و جمعیتی  حدود 900 میلیون نفر که بیش از 50 درصد آنها مسلمان بوده و 30 کشور نیز عضو سازمان کنفرانس اسلامی هستند ،بسیار حائز اهمیت است.

وزیر صنایع و معادن با تاکید بر استقبال ایران از این فرصت پیش آمده برای توسعه هرچه بیشتر همکاریها  خاطرنشان کرد: به همین دلیل ما به آفریقای بزرگ لقب" آفریقا ، سرزمین فرصت ها " را دادیم و در همین جا آمادگی خود را برای همکاری همه جانبه با کشورهای آفریقایی اعلام می کنیم بطوریکه بخش صنعت ومعدن ایران هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی ندارد.

وی یادآور شد: همانطور که ایران از ظرفیتهای صنعتی ومعدنی بسیار خوبی برخوردار است و در عرصه های جهانی نیز خوش درخشیده است ،آفریقا نیز از ظرفیتها واستعدادهای فراوانی برای حضور و تاثیر گذاری درمناسبات جهانی برخوردار است که با افزایش روابط ایران و آفریقا و بهره مندی آفریقا از دانش فنی و تکنولوژی نوین صنعتی ایران، این قاره پهناور می‌تواند نقش سازنده ای در برپایی مناسبات جدید جهانی داشته باشد.

محرابیان با اشاره به زمینه های همکاری ایران و کشورهای آفریقایی افزود: با تکیه بر تجربه همکاریهای گذشته ایران و آفریقا و با توجه به ظرفیتهای خوب جمهوری اسلامی ایران، زمینه های همکاری خوبی در حوزه های مختلف از جمله زمین شناسی، معدن وصنایع کشاورزی وجود دارد.

وی بر فعال سازی وساماندهی و تعاملات بخش خصوصی واستفاده از ظرفیتهای قابل توجه آنها برای توسعه همکاریها تاکید کرد.

وزیر صنایع ومعادن  از  برگزاری اجلاس وزرای صنایع ایران با کشورهای آفریقایی خبرداد واظهار امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک با حضور وزرای صنایع از کشورهای مختلف قاره آفریقا در ایران شاهد تداوم وتوسعه بیش از پیش همکاریهای خود با قاره آفریقا باشیم.

محرابیان تاکید کرد: آفریقا به رغم منابع انسانی توانا، انرژی و مواد معدنی غنی ومنابع طبیعی سرشار خدادادی مانند آب وخورشید، بدلیل تحمل قرنها  فشار استعمارگران غربی از پیشرفتهای جهانی عقب نگهداشته شده است.

وی اظهار داشت : در شرایطی که در نظام برده داری نوین غرب، مناسبات ناعادلانه سیاسی، اقتصادی وفرهنگی جهان فضای صلح و دوستی بویژه توسعه صنعتی را تحت الشعاع قرار داده و زندگی مردم اکثر کشورهای جهان را هر روز دشوارتر از قبل می شود، تقویت سیاست دوستی، همکاری وهم پیمانی متقابل میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقا راه گشاست.

وزیر صنایع ومعادن با اشاره  به وضعیت وجایگاه بخش صنعت ومعدن کشور  اظهار کرد:با وجود تلاش وفشارهای گذشته و جدید استعمارگران غرب، امروز بیش از 85 هزار واحد صنعتی در ایران فعال است و جمهوری اسلامی ایران از کشورهای پیشرو  صنعتی در جهان محسوب می شود.

وی  تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز روابط بسیار خوبی با کشورهای همسایه، آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین دارد که از آن جمله می توان به پروژه های فعال در کشور ونزوئلا که بالغ بر 57 پروژه است وهمچنین کشور سنگال اشاره کرد.

محرابیان به پیشرفتهای خوب ایران در حوزه صنعت خودرو و ماشین آلات کشاورزی، ایجاد شرکتهای خودروسازی درکشورهای مختلف واز جمله برخی کشورهای آفریقایی اشاره کرد وگفت: همکاریهای خوبی با سایر کشورها در زمینه های صنایع سیمان، حمل ونقل، آلومنیوم، غذایی و نساجی انجام شده است.

کد خبر 1151792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha