به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، این فیلم که در یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت برای اکران انتخاب و در سینما هلال اهواز نمایش داده شد، در پنجمین روز از برگزاری جشنواره با حضور علی اصغر شادروان منتقد و کارگردان سینما، علی نقی طاهری سرپرست انجمن سینمای جوان، ماهان عباسی فیلمساز خوزستانی و محمود رحمانی فیلمساز و مسئول هیئت داروان جشنواره دفاع مقدس در اهواز نقد و بررسی شد.
"دموکراسی تو روز روشن" داستان زندگی امیر ستوده یک سردار دفاع مقدس است که در زندگی اشتباهاتی مرتکب شده و در عالم برزخ سعی در جبران خطاهایش دارد. این اتفاقات در قالب طنز موقعیت رخ میدهند.
این فیلم به تهیهکنندگی حجتالاسلام محمدعلی زم و با حضور بازیگرانی چون محمدرضا گلزار، حمید فرخنژاد، نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، نیوشا ضیغمی، مهران رجبی و ارژنگ امیرفضلی ساخته شده است.
علیاصغر شادروان در نقد فیلم سینمایی " دموکراسی تو روز روشن" اظهار داشت: اگر بخواهیم این فیلم را در یک جمله خلاصه کنیم میشود محاکمه در آن دنیا که فیلمساز در این محاکمه به یک سری واژهها بسنده کرده است. کمک به یتیمان و نهی از منکر را ثواب و کمک نکردن به هم رزم و فرار از جبهه گناه به شمار آمده است.
وی با بیان اینکه در کل این فیلم را یک فیلم متوسط میبینم، افزود: فیلمساز این فیلم بیشتر به صورت دوپهلو حرف زده است و تهیهکننده برای اینکه به مخاطره نیفتد سعی کرده از چهرههای سینمایی استفاده کند و توانست با این کار گیشه خود را پر کند در حالیکه نقشهای چهرهها بسیار پیچیده نبودند و شاید اگر این چهرهها هم نبود، فیلم گیشه خوبی نداشت.
علینقی طاهری سرپرست انجمن سینمای جوان در تکمیل سخنان شادروان با بیان اینکه این فیلم فروش خوبی داشته و فیلمی است که در نظر کارگردان و تهیهکننده هم معنا را در برداشته است و هم گیشه را، افزود: خیلیها به دنبال این فرمول هستند که فیلمی بسازند که بسیار ساده نگارانه و سخت نباشد تا هم معنا و هم گیشه خود را حفظ کند.
در بخش دیگر این بحث که به بررسی سینمای مستند خوزستان و تاریخ آن پرداخته شد، محمد مرادی جاوید از داروان این جشنواره در خوزستان اظهار داشت: در فرآیند فیلمسازی چند دهه گذشته اتفاقاتی روی داد که حاصل آن در ماراتن فیلمسازی کشور، افزایش سطح رقابت و تحصیلکنندگان سینما، افزایش سطح توقع مخاطب فیلم کوتاه و افزایش جرات برای ساخت فیلمی شایسته و استاندارد بود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر فیلمسازی به سمت احساسی رفته است، اظهار داشت: با گسترش آموزش به صورت غیرمستقیم میتوان به بهبود عرصه فیلمسازی کمک کرد.
مرادی جاوید تصریح کرد: البته جشنوارهای که تنها به قصد رفع تکلیف از سوی ارگانی خاص در نظر گرفته شود هیچ نتیجه و سودی برای فیلمسازان در پی ندارد اما اگر جشنوارهای برپا شود که در آن اتفاق آموزشی روی دهد، مسلما تعقل و تفکر همراه با نشاط را در پی خواهد داشت.
نظر شما