۲۲ مهر ۱۳۸۹، ۱۰:۳۹

گزارش خبری مهر/

مردم نور همچنان در انتظار امام جمعه هستند

مردم نور همچنان در انتظار امام جمعه هستند

ساری - خبرگزاری مهر: مردم شهرستان نور پس از گذشته دو ماه و نیم همچنان در انتظار امام جمعه هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، برپایی نمازجمعه به عنوان یکی از نمادهای سیاسی اسلام از دغدغه های اصلی حضرت امام پس از پیروزی انقلاب بود. از این رو امام، مرحوم آیت الله طالقانی را در همان نخستین سال پیروزی انقلاب به امامت جمعه تهران منصوب فرمودند. همچنین در پیامی به‏مناسبت عید فطر سال 1358 شمسی و با فاصله اندکی از برگزاری نخستین نمازجمعه تهران بار دیگر بر بعد سیاسی نمازجمعه تاکید کردند.

نمازجمعه با این اهمیت به امامت امام جمعه در هر منطقه ای برپا می شود از این رو امام جمعه به عنوان نماینده ولی فقیه حکم ولایت داشته و در هر منطقه ای که انتخاب شد انجام وظیفه می کند.

در شهر نور تا قبل از شروع ماه مبارک رمضان حجت الاسلام حجت الله اسماعیلی در سمت امام جمعه مشغول خدمت بود و از مردادماه با نظر شورای سیاستگزاری ائمه جمعه کشور برای دریافت مسئولیت امام جمعه به شهر حسن آباد تهران منتقل و مسئولیت نور را به حجت الاسلام سید مطلب موسوی امام جمعه موقتش سپرد.

حال آنکه امام جمعه در هر شهرستان جدا از برپایی نماز با فضیلت جمعه، مسئولیت سیاسی، مذهبی و فرهنگی نیز در منطقه داشته و مسائل فرهنگی ومذهبی در شهرستان با محوریت امام جمعه انجام می شود.

امام جمعه به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی، رئیس ستاد احیای امر به معروف ونهی از منکر، عضو اصلی شورای اداری، عضو اصلی شورای آموزش و پرورش شهرستان و سایر نشست های مهم برای بررسی و رفع مشکلات شهرستان مسئولیت دارد.

در این بخش های مهم و ضروری دفتر امام جمعه از تکیه گاه های مهم برای مراجعه مردم در بیان مشکلاتشان است از آن جهت که در نبود امام جمعه در این نشست ها شخص دیگری به دلیل نداشتن حکم حضور پیدا نمی کند خلا محسوسی نمایان است.

شهرستان نور از حدود ابتدای مرداد ماه تاکنون از وجود امام جمعه محروم بوده و نمازجمعه با امامت امام جمعه موقت برپا می شود.

نور از جمله نخستین شهرهایی است که پس از انقلاب نماز جمعه در آن برپا بوده و از آن زمان تاکنون جابجایی امام جمعه به سرعت انجام می گرفت اما  در این جابجایی زمان معرفی امام جمعه جدید طولانی شده و مردم خواستار انتصاب سریع امام جمعه در این شهرستان هستند.

نور از جمله شهرهای توریستی بوده و دارای جمعیت شناور ناشی از حضور گردشگران است از این رو در مسائل فرهنگی منطقه باید توجه جدی صورت گیرد و امام جمعه نیز به عنوان محور فرهنگی در جایگاه رهبری هر شهرستان فعالیت دارد تا اینکه امور فرهنگی منطقه سیاست گذاری شود.

شهرستان نور زادگاه شخصیتهای برجسته سیاسی، فرهنگی کشور چون شیخ فضل الله نوری، علامه محدث نوری، علامه یحیی نوری، عقیلی نوری و دیگر بزرگان بوده واین شهرستان 600 شهید را نیز تقدیم انقلاب کردند و این حق مردم این دیار بزرگ نیست که بیش از 2.5 ماه امام جمعه نداشته باشند.

ضرورت وجود امام جمعه در شهرستان نور روز به روز بیشتر از گذشته احساس می شود و مردم این شهرستان از شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور خواستار انتصاب امام جمعه متعهد، مقتدر و مردمی هرچه زودتر برای نور شدند.

حجت الاسلام موسی ابوجعفری از نمازگزاران جمعه نور در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نمازجمعه در قرآن کریم از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و مسلمانان موظف به شرکت در نمازجمعه هستند.

وی افزود: امام جمعه حلقه اتصال مردم و مسئولان در هر شهر است و مردم به راحتی و بدون دغدغه مشکلاتشان را با امام جمعه مطرح می کنند.

امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) رستم رود نور اضافه کرد: حضور امام جمعه موجب وحدت و انسجام بیشتر و رفع بسیاری از مشکلات شده و از این رو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور باید هرچه سریعتر در انتصاب امام جمعه جدید نور اقدام کند.

علی اصغر ولی پور یکی دیگر از نمازگزاران جمعه نور در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه امام جمعه نماینده مقام معظم رهبری در هر شهر است، افزود: جایگاه امام جمعه تنها اقامه نماز جمعه نیست بلکه برای حضور در جلسات اداری شهرستان به ویژه بیان مسائل فرهنگی، سیاسی، پیگیری نیازمندی های مردم و حل مشکلات مذهبی شهرستان حائز اهمیت بوده و از این رو از مسئولین امر تقاضای انتصاب امام جمعه نور را داریم.
 
سعدالله تونی از دیگر نمازگزاران جمعه نیز به خبرنگار ما گفت: نداشتن امام جمعه  دریک شهرستان آن هم در بیش از 2.5 ماه لطمه زیادی به آن شهرستان وارد می کند.

وی افزود: امام جمعه در شهرستان پشت گرمی مردم در همه امور است.

تونی ادامه داد: خلاء امام جمعه هرگز با بودن امام جمعه موقت پرنخواهد شد بلکه کماکان نیاز به وجود  امام جمعه درشهرستان احساس می شود.

یکی دیگر از نمازگزاران جمعه در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد: امام جمعه رکن اصلی شهرستان در امور مذهبی وسیاسی است.

سیدعلیرضا حسینی افزود: بیش از10 نمازجمعه نور با امام جمعه موقت اداره می شود و مسئولین امر باید تدبیری مناسب برای انتصاب سریع امام جمعه جدید داشته باشند.

امام جمعه موقت نور نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امام جمعه به عنوان یکی از ارکان دینی، فرهنگی و سیاسی هر شهرستان است.

حجت الاسلام سید مطلب موسوی افزود: ترویج فرهنگ دینی، سیاسی، اسلامی و قرآنی به عنوان یکی از وظایف امام جمعه بوده و در کنار سایر نهادها، سازمان ها در توسعه و گسترش فرهنگ اسلامی و سیاسی تلاش می کند.

وی تصریح کرد: وجود یک امام جمعه در شهر برقداست، معنویت وبرکت آن شهر می افزاید که وظیفه اصلی آن اقامه نماز با فضیلت جمعه و ایراد خطبه های جذاب، همه شمول و آمیخته از عبادی و سیاسی است.

حجت الاسلام موسوی اظهارداشت: امام جمعه باید دارای تقوای همه جانبه، معرفت بالا، اندوخته های علمی، تبحرکافی در ایراد خطبه ها باشد و با داشتن روابط عمومی قوی بتواند ارتباط خوبی میان مردم ایجاد کند.

امام جمعه موقت نور خاطرنشان کرد: رشد همه جانبه یک شهرستان در گرو داشتن یک امام جمعه شایسته در کنار سایر متولیان فرهنگی است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نور نیز به خبرنگار ما گفت: امام جمعه بالاترین مقام مذهبی و ولایی هر شهرستان است.

حجت الاسلام اسماعیل رمضانی افزود: تحولات سیاسی، اجتماعی و حکومتی جامعه از دیدگاه قرآن و روایات به دلیل آنکه از جانب امام جمعه با این جایگاهش ایراد می شود برای مردم قابل قبول تر و اطمینان بخش تر است و این تبعات لزوم حضور امام جمعه منصوب از شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور را در شهرستان می رساند.
کد خبر 1170630

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha