۲۵ مهر ۱۳۸۹، ۸:۴۰

چاپارخانه قدیمی استرآباد مجتمع تجاری شد

چاپارخانه قدیمی استرآباد مجتمع تجاری شد

گرگان - خبرگزاری مهر: ساختمان تاریخی و قدیمی پست گرگان که یادآور چاپارخانه های قدیمی و باستانی منطقه استرآباد است، اکنون به مجتمع تجاری مبدل شده و دیگر از آن چاپارخانه تاریخی خبری نیست.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، ساختمان تاریخی اداره پست گرگان از سرمایه های فرهنگی استرآباد به شمار می رود که تخریب شده و بجای آن مجتمع تجاری بنا شده است.

ساختمان تاریخی اداره پست گرگان در خیابان پاسداران (کاخ)، مقابل دبیرستان ایرانشهر واقع شده بود و از سرمایه های فرهنگی منطقه استرآباد محسوب می شد.

این ساختمان با قدمت تاریخی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا به ضرورت در اختیار دستگاه های دولتی قرار گرفت و پس از مدتی به بخش خصوصی فروخته شد.
 
در سالهای اخیر، مالک جدید این ساختمان در سایه سکوت سازمان میراث فرهنگی بدون هیچ ترس و تردیدی آن را تخریب کردند.
 
عضو شورای شهر گرگان در این زمینه گفت: امروز شهروندان گرگانی شاهد ساخت بنایی تجاری با مساحتی زیاد بجای ساختمان تاریخی  و با ارزش ساختمان تاریخی پست هستند.
 
 
عکس تزئینی است
 
عبدالرضا چراغعلی افزود: اگر چه امروز دیگر از چاپارهای قدیمی و روشهای سنتی ارسال مراسلات خبری نیست اما شهروندان گرگانی از مسئولان امر انتظار دارند تا به افکار عمومی در زمینه تخریب این بنای تاریخی پاسخگو باشند.
 
وی اظهار داشت: مسئولان باید پاسخ دهند که چطور ساختمان تاریخی اداره پست گرگان که از سرمایه های فرهنگی استرآباد بود، توسط عده ای تخریب و بجای آن مجتمع تجاری ساخته شد.
 
این عضو شورای شهر گرگان بیان داشت: یقینا آن ساختمان با ارزش، مناسب ترین گزینه برای ایجاد موزه پست در گرگان بود.

چراغعلی عنوان کرد: چه کسی پاسخگوی نابودی تاریخ و فرهنگ مردم گرگان زمین است.
 
پست کهن ترین و گسترده ترین نوع ابزار ارتباطی بین مردم یک کشور با ساکنان دیگر سرزمین ها و مناطق جهان به شمار می رود.
 
مطابق مستندات موجود فعالیتهای پستی در ایران قدمتی سه هزار ساله دارد و  برخی از مورخین  ایرانیان را مبتکر ارتباطات پستی می دانند.

در سال ۱۲۹۷ ناصرالدین شاه دستور داد تا موسسه پست آن روز به وزارت تبدیل شود و پس از صدارت  امیرکبیر تحولات تازه ای در پست کشور ایجاد شد.
 
به دستور امیرکبیر فعالیت های پستی کشورهای استعمارگر تعطیل شد و پیکهای پست ایران با نظم و نظامی تازه که امیر کبیر ایجاد کرده بود با سرعت و دقت بسیار امور مراسلاتی را انجام می دادند.

نظر به ضرورت موضوع پست از سال ۱۹۶۹ میلادی روز نهم اکتبر به عنوان روز جهانی پست نامگذاری شده است.
 
تخریب ساختمان تاریخی پست گرگان، نمونه ای وضعیت نابسامان ساختمانهای تاریخی و قدیمی گلستان است که در گوشه و کنار این استان رو به تخریب تدریجی هستند.
 
برغم آنکه مسئولان میراث فرهنگی گلستان از مصاحبه با خبرگزاری مهر خودداری می کنند اما خبرگزاری مهر، آمادگی انعکاس نظرات مسئولان میراث فرهنگی گلستان درباره این گزارش را دارد.
کد خبر 1172176

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha