۲۶ مهر ۱۳۸۹، ۹:۰۲

رزاق کریمی در گفتگو با مهر:

نقاشی‌های استاد فرشچیان بخشی از خاطرات نوجوانی من است

نقاشی‌های استاد فرشچیان بخشی از خاطرات نوجوانی من است

مصطفی رزاق کریمی کارگردان و نویسنده مستند "فرشچیان" مهم‌ترین دلیل ساخت این مستند را خاطرات خوب از آثار محمود فرشچیان در دوره نوجوانی و جوانی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، رزاق کریمی با اشاره به تخیلات به کار رفته در آثار فرشچیان گفت: نقاشی‌های آقای فرشچیان پر از تخیل است و این تصاویر احساسات هر کس را برمی‌انگیزد. تخیل رنگ و آدم‌ها و پیر دانایی که در نقاشی‌های ایشان وجود دارد هر انسانی را به وجد می‌آورد.

وی ادامه داد:هر کدام از نقاشی‌های استاد فرشچیان مفاهیم مختلفی را در خود دارد. بچه‌ها وقتی رو به آسمان می‌خوابند تصاویر زیبایی از ابرها می‌بینند. این تصاویر انتزاعی بی شباهت به نقاشی‌های آقای فرشچیان نیست. مواجه با نقاش چیره دستی که کارهای مهمی در زمینه این هنر ‌ انجام داده است، بدون شک اتفاق خوشایندی است.

رزاق کریمی با تاکید بر اینکه مستند "فرشچیان" مروری بر زندگی حرفه‌ای این هنرمند است، خاطر نشان کرد: در این مستند آیدین آغداشلو و هنرمندان دیگر و همچنین خود آقای فرشچیان در مورد نقاشی‌های این هنرمند صحبت کردند. ما در این مستند به جایگاه استاد فرشچیان در هنر مینیاتور، جایگاه مینیاتور در دنیای امروز و کسانی که به این هنر قالب و شکل داده‌اند پرداخته‌ایم و  زمان شروع به کار استاد و نحوه معرفی ایشان به دنیای هنر را  به مخاطب اطلاع می دهیم.

کارگردان پرتره "مرتضی ممیز" همچنین افزود: بیشتر این مستند معرفی استاد فرشچیان از زبان خودشان است. ایشان در خانواده‌ای مذهبی متولد شدند و از همان دوران کودکی علاقه زیادی به کشیدن نقاشی به خصوص آهو داشتند. آقای فرشچیان در دوره‌ای از شاگردان میرزا آقا امامی یکی از بزرگترین مینیاتوریست‌ها دوران بود. مستند "فرشچیان" در مورد زندگی شخصی استاد نیست اما از طرفی می‌توانیم بگوییم که زندگی شخصی ایشان را هم از منظری بررسی می کند چرا که بیشتر زندگی ایشان با هنرشان گره خورده است.

عوامل این مستند عبارتند از: نویسنده و کارگردان: مصطفی رزاق کریمی، محقق: شهروز نظری، فیلمبردار: مرتضی پورصمدی و محمد آلادپوش و تهیه کننده: موسسه برگ سبز(دگافیلم).

مستند "فرشچیان" اولین بار در بخش مفاخر و مشاهیر چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند "سینما حقیقت" روی پرده می‌رود.

مصطفی رزاق کریمی پیش از این در اتریش دوازده مستند پرتره از نویسندگان و شاعران ساخته است. او همچین مستندهای "مرتضی ممیز" پدر گرافیک ایران و پرتره "علامه محمدتفی جعفری" را کارگردانی کرده است.  

کد خبر 1172552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha