۴ آبان ۱۳۸۹، ۱۰:۰۴

بررسی کتاب سفر به شرق/

بقایی: اندیشه های هرمان هسه تحت تاثیر اقبال است

بقایی: اندیشه های هرمان هسه تحت تاثیر اقبال است

محمد بقایی(ماکان)گفت: اندیشه ها و نوشته های هرمان هسه نویسنده کتاب "سفر به شرق" بسیار تحت تاثیر اقبال لاهوری است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی کتاب "سفر به شرق"  نوشته هرمان هسه با ترجمه محمد بقایی ( ماکان) عصر دیروز در سرای اهل قلم برگزار شد که در این نشست مترجم کتاب  و پرویز عباسی داکانی حضور داشتند. 

بقایی در این نشست گفت :نویسنده این کتاب یک شرق شناس فیلسوف است که از زندگی غربی به شرق و تفکرات شرقی می‌آید.

وی با اشاره به این که اندیشه های اقبال ما را به عروج آسمانی می برد، لفزود: این کتاب آمیزه ای از فرهنگ اسلامی - ایرانی است که با عرفان آمیخته شده و نشان می دهد هرمان هسه از ادبیات تطبیقی استفاده کرده است.
 
بقایی ادبیات تطبیقی را به سه دسته تقسیم کرد و ادامه داد: دسته اول از عبارت یا شعر مستقیم استفاده می کنند، دسته دوم از مفهوم اندیشه های دیگری و دسته سوم بدون پیوند در نگارش قلمشان تحت تاثیر این اندیشه ها هستند.
 
مترجم کتاب "سفر به شرق" گفت: در این کتاب غربی ها اعتراف می کنند که سرزمین شرق زیر نفوذ زبان و فرهنگ فارسی است و شرق یعنی سفر به درون هر فرد.
 
به گفته وی، هسه دراین کتاب بر این نکته تاکید می کند که حالت عرفانی امری کاملا عینی و بیرونی است نه آن ‌که عزلت ‌نشینی مطلق باشد و این اندیشه بسیار به اقبال نزدیک است.
 
بقایی اضافه کرد:  دستگاه‌ فکری هسه  میانه ‌ای با مفاهیم معقول و مجرد که به کار زندگی واقعی نمی‌ آیند، ندارد. او همه چیز را از منظر زندگی آمیخته به پویایی می‌بیند.
 
این‌اقبال‌شناس عرفان را از دیدگاه نویسنده کتاب "سفر به شرق "حرکت در جهت فرآیند خلاق حیات دانست و افزود: این عرفان همان است که در گذشته آیین عبادی و فتوت از آن پدید آمد و تصوف، مکتبی اجتماعی و مردمی شد.
 
بقایی ادامه داد: نوشته های هسه نشان می دهد که وی شیفته فرهنگ ایرانی است و به زبان فارسی عشق می‌‌ ورزد.
 
عباسی داکانی: عرفان از منظر هرمان هسه ستیز است نه گریز
 
دکتر پرویز عباسی داکانی   در ادامه جلسه  نقد و بررسی کتاب "سفر به شرق" گفت: در این کتاب عرفان از منظر هرمان هسه ، ستیز است نه گریز. عرفان هسه عرفان درگیری است که در کنار حس غربی به زیبایی شرقی هم نیاز دارد.
 
وی افزود: این نویسنده در این کتاب  وضع موجود غرب را نفی نمی کند بلکه معنویت شرق را که نگاهی متعالی دارد  در کنار آن قرار می دهد.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به این که سفر به شرق یک حرکت در درون است، اضافه کرد: این کتاب یک سفر درونی است و به مانند کتاب  "منطق الطیر" منطق ساده پرواز را به درون خود نشان می دهد.
 
عباسی داکانی بیان داشت: این کتاب پر از اشاره و ایهام است و از مخاطب می خواهد در کنار  فلسفه و  ادبیات ، راز دانی هم داشته باشد.
 
وی با رد این موضوع که عرفان ایرانی شبیه به تفکرات افرادی مانند نیچه است ، گفت: به طور مثال عالم نیچه عین نهیلیسم است در صورتی که عالم و عرفان ما ضد نهیلیسم به شمار می‌رود.

 
کتاب "سفر به شرق" ماجرای سیر و سلوک عرفانی ناموفقی را روایت می‌کند. هسه در این کتاب ادراک تازه‌ای از زندگی به دست می‌دهد و در پی بازنمایاندن کمال مطلوب انسان است. وی این سفر را روحانی برمی‌شمرد، نه زمینی.
 
 هرمان هسه "سفر به شرق" را در دوران اوج پختگی فکری و عرفانی به نگارش درآورد و انسان‌گرایی عرفانی‌اش را به بهترین شکل در این اثر به نمایش گذاشت. این کتاب به‌خوبی نشان دهنده تحول فکری نویسنده و اندیشه توده‌گرای اوست.
 
"سفر به شرق" ماجرای سیر و سلوک عرفانی- معرفتی ناموفق و روایت سفری ناتمام و نیمه کاره است که از زبان نویسنده که نام مستعار "ه . ه" بر خود نهاده است، ‌بیان روایت می‌شود.
 
هسه به عنوان رهروی اصلی این سفر، همواره از تعارض دو قطب متضاد در وجودش رنج می‌برد. از سویی دغدغه به دست آوردن یقین‌بخش را داشت و از سوی دیگر ناباوری و تردید به تمامی مسائل پیرامونش او را می‌آزرد.
کد خبر 1178419

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha