۵ آبان ۱۳۸۹، ۱۰:۰۲

"فلسفه علوم اجتماعی" منتشر شد

کتاب "فلسفه علوم اجتماعی" اثر مایکل رووت و ترجمه محمد شجاعیان، در تابستان 1389 و در 464 صفحه از سوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علوم اجتماعی از جمله موضوعات مهم در حوزه علوم انسانی است که بنیادیترین پرسشها را درباره امکان نگرش علمی به جهان اجتماعی مطرح می‏کند؛ پرسشهایی از این قبیل که گستره و مرزهای نگرش علمی به جامعه کدام است؟ دستیابی به شناخت علمی از جامعه چه مؤلفه‏هایی را شامل می‏شود؟ برای داوری میان تبیینهای گوناگون اجتماعی، چه معیاری مناسبتر است؟ چه نقطه اشتراک و تمایزی میان روش‏شناسی علم در علوم طبیعی و علوم اجتماعی وجود دارد و چگونه می‏توان این اشتراکها و تمایزها را در پژوهش به کار بست؟

برای یافتن پاسخ سؤالات در هر علم لازم است به مبادی و فلسفه آن علم رجوع کرد. آنچه در این کتاب مدنظر قرار گرفته است، همین رویکرد است و نویسنده در همه فصول، فلسفه لیبرال علوم اجتماعی را توصیف و نقد کرده است و مهمترین آموزه‏ای که مورد بررسی و رد قرار داده، آموزه "بی طرفی" است.

کتاب "فلسفه علوم اجتماعی" مشتمل بر ده فصل است و در آن به موضوعاتی چون آرمان لیبرال، ماکس وبر و روش‏شناسی علوم اجتماعی، نظریه‏های رشد در روانشناسی علم سیاست، نظریه‏های کارکردی در جامعه‏شناسی و زیست‏شناسی، نظریه‏های انتخاب عقلانی در علم اقتصاد اثباتی و هنجاری، گردآوری داده‏ها در علوم اجتماعی، دسته‏بندی داده‏ها در درون انواع، تبیین داده‏ها، تمایز واقعیت و ارزش و در نهایت علوم اجتماعی و کمال‏گرایی پرداخته شده است.

کد خبر 1179358

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha