۱۷ آبان ۱۳۸۹، ۸:۲۱

گزارش آماری مهر /

تراز تجارت گاز ایران مثبت شد/ صدور 4.8 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا

تراز تجارت گاز ایران مثبت شد/ صدور 4.8 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا

در سالجاری ایران 4.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به کشورهای اروپایی صادر کرده که منجر به مثبت شدن تراز تجارت جهانی دومین دارنده ذخایر گاز جهان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط تولید روزانه گاز طبیعی ایران حدود 413 میلیون متر مکعب در روز بوده است که پیش بینی می شود این ظرفیت تا پایان سالجاری به مرز 600 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.

در 230 روز نخست سالجاری در مجموع 95 میلیارد متر مکعب گاز تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (89.5 میلیارد متر مکعب) متوسط تولید تجمیعی گاز ایران بیش از 6 درصد رشد داشته است.
 
به عبارت دیگر، تا نیمه آبان ماه سالجاری متوسط تولید گاز طبیعی در دومین دارنده ذخایر گاز جهان نسبت به مدت مشابه سال گذشته روزانه 23.6 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
 
این در حالی است که در حال حاضر ظرفیت تولید گاز در 13 پالایشگاه داخلی با افزایشی پنج درصدی به بیش از 505 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.
 
در شرایط فعلی ظرفیت تولید در مجتمع گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگترین پالایشگاه گاز خاورمیانه به بیش از 200 میلیون متر مکعب در روز رسیده که پس از این مجموعه، پالایشگاه فجرجم با تولید روزانه 115 میلیون متر مکعب به دومین تولید کننده گاز ایران تبدیل شده است.
 
از سوی دیگر، ظرفیت تولید گاز در پالایشگاه پارسیان 84 میلیون متر مکعب، هاشمی نژاد (خانگیران) 57 میلیون متر مکعب، بیدبلند یک 24 میلیون متر مکعب، سرخون و قشم 16 میلیون متر مکعب و پالایشگاه ایلام به 6.8 میلیون متر مکعب در روز رسیده است.
 
99 میلیارد متر مکعب گاز دود شد
 
از ابتدای سالجاری تا نیمه پاییز در مجموع حدود 99 میلیارد متر مکعب در بخشهای خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاه‌ها و صادرات گاز طبیعی مصرف شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان مصرف این حامل انرژی (92.5 میلیارد متر مکعب) حدود هفت درصد رشد یافته است.
 
بر این اساس متوسط مصرف گاز طبیعی ایران در بخشهای مختلف حدود 430 میلیون متر مکعب در روز بوده است که نسبت به مصرف 402 میلیون متر مکعب در مدت مشابه سال گذشته، بین تراز تولید و مصرف گاز ایران 28 میلیون متر مکعب (معادل تولید یک فاز پارس جنوبی) اختلاف ایجاد شده است.
 
سیدمسعود میرکاظمی وزیر نفت هم اخیرا با ابراز تاسف نسبت به منفی بودن تراز تولید و مصرف گاز ایران، گفته بود: ایران باید حداقل 200 میلیون متر مکعب گاز صادرات داشته باشد نه اینکه گاز وارد کند.
 
تراز تجارت گاز ایران مثبت شد
 
بر خلاف تراز منفی تولید و مصرف گاز، نسبت تجارت گازی ایران با وجود افزایش 32 درصدی واردات ترکمنستان و 35 درصدی صادرات گاز به کشورهای اروپایی در سالجاری مثبت بوده است.
 
در این میان، از ابتدای سالجاری تا نیمه پاییز به طور متوسط روزانه 21.1 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه، ارمنستان و جمهوری نخجوان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (15.6 میلیون متر مکعب در روز) رشدی 5.5 میلیون متر مکعبی در روز را تجربه می کند.
 
در مجموع در سالجاری 4.8 میلیارد متر مکعب گاز از ایران صادر شده است که پیش بینی می شود تا پایان اسفند ماه امسال مجموع گاز صادراتی از مرز 7 میلیارد متر مکعب عبور کند.
 
در این مدت به طور متوسط روزانه 17 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان و آذربایجان واردات شده که منجر به افزایش تجمیعی واردات گاز ایران به 3.9 میلیارد متر مکعب شده است.
 
در همین حال، در 230 روز نخست سالجاری در حالی متوسط واردات گاز طبیعی حدود 32.8 درصد افزایش یافته است که پیش بینی می شود تا پایان سال حجم گاز وارداتی به پنج میلیارد متر مکعب افزایش یابد.
 
اخیرا مقامات گازی تهران- عشق آباد برای افزایش سقف واردات به 14 میلیارد متر مکعب توافق رسیده اند که زمینه تراتزیت بخشی از گاز ترکمنستان را به سایر بازارهای هدف فراهم می کند.
 
ارسال گاز 6 فاز پارس جنوبی به نیروگاه‌های برق
 
به گزارش مهر، از ابتدای امسال نیروگاه‌ها بیشترین میزان مصرف گاز طبیعی کشور را به خود اختصاص داده اند به طوری که در این مدت در مجموع 35 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده شده است.
 
متوسط مصرف روزانه گاز طبیعی در این واحدها 155 میلیون متر مکعب بوده که مصرف این حامل انرژی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (139 میلیون متر مکعب) حدود 11 درصد افزایش یافته است.
 
صنایع عمده هم در این مدت به طور متوسط روزانه 71.2 میلیون متر مکعب گاز طبیعی مصرف کرده اند که مصرف این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ( 60.7 میلیون متر مکعب) حدود 17.1 درصد افزایش یافته است.
 
در 230 روز نخست سالجاری در مجموع 16.4 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در صنایع عمده مصرف شده که مصرف گاز در این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.4 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است. متوسط مصرف گاز طبیعی در صنایع عمده با افزایشی 10.4 میلیون متر مکعبی به 71.2 میلیون متر مکعب در روز رسیده است.
 
مصرف گاز خانگی 
بر خلاف افزایش مصرف گاز در صنایع و نیروگاه‌ها، استفاده از این حامل انرژی در بخشهای خانگی و تجاری در سالجاری رشد قابل توجه ای نداشته است.
 
از ابتدای سالجاری تاکنون در مجموع 32.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه دهم درصد رشد را تجربه کرده است.
 
در این مدت متوسط مصرف روزانه گاز در بخشهای خانگی و تجاری به 141.3 میلیون متر مکعب در روز رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها 400 هزار متر مکعب در روز افزایش را نشان می دهد.
 
این تثبیت مصرف گاز طبیعی در حالی رقم خورده که تعداد مشترکان گاز در این مدت افزایش یافته است که کارشناسان افزایش جرایم مشترکان را عامل توقف رشد مصرف این حامل انرژی عنوان می کنند.
کد خبر 1187018

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha