۲۷ آبان ۱۳۸۹، ۱۷:۴۲

احمدی نژاد تاکید کرد:

تقویت همکاری‌های فرهنگی همسایگان خزر/ ممانعت از ورود بازیگران خارجی

تقویت همکاری‌های فرهنگی همسایگان خزر/ ممانعت از ورود بازیگران خارجی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران خزر خواستار همکاری‌های همه‌جانبه فرهنگی کشورهای ساحلی دریای خزر با یکدیگر شد و بر ممانعت از ورود بازیگران خارجی به این دریا تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمود احمدی‌نژاد امروز پنجشنبه در سومین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در سخنانی ناکارآمدی و ناعادلانه بودن نظام‌های سیاسی و اقتصادی کهنه و ارتجاعی بین‌المللی را در کنار بیداری ملت‌ها و گسترش مطالبه عدالت و احترام موجب فروپاشی نظم غیرانسانی موجود و جایگزینی نظامی برتر دانست و تصریح کرد: برای برون‌رفت از وضعیت موجود راهی جز بازگشت به ارزش‌های متعالی و مشارکت عمومی در مدیریت جهانی که خواست همه ملت‌های جهان است وجود ندارد و کشورهای ساحلی دریای خزر با گفت‌وگوها و مشورت‌های هدفمند می‌توانند در جهت اصلاح وضعیت موجود جهان و بررسی ابعاد انسانی نظم جدید و چگونگی مشارکت همه کشورها در این امر مهم برنامه‌ریزی کنند.

رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت مبارزه هماهنگ با عوامل تهدیدکننده ثبات و امنیت دریای خزر و ممانعت از ورود بازیگران خارجی به منظور حفظ امنیت و صلح این دریا از سوی کشورهای ساحلی تأکید کرد.

دکتر احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو با اتکاء به توانمندی‌ها و منابع و پول‌های ملی می‌تواند آسیب‌پذیری‌های ناشی از نظام‌های اقتصادی بین‌المللی را کاهش داده و فرصت‌های جدیدی را ایجاد نماید.

رئیس‌جمهور در ادامه خواستار ایجاد شرکت‌های مشترک کشتی‌رانی، ارایه تسهیلات و مشوق‌های گمرکی، افزایش مبادلات بازرگانی، اتصال شبکه‌های انتقال، حامل‌های انرژی و همچنین توسعه مناسبات مردمی در زمینه‌های گردشگری، فرهنگی و ورزشی از سوی کشورهای ساحلی دریای خزر شد.

دکتر احمدی‌نژاد همچنین بر نهایی شدن تدوین کامل رژیم حقوقی دریای خزر با ادامه نشست‌های پنج جانبه که تضمین قوی‌تری برای دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است، در سال آینده تأکید کرد.

کد خبر 1194078

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha