۲۱ آذر ۱۳۸۹، ۲۱:۰۰

در آنکارا صورت گرفت؛

رایزنی های قائم مقام وزیرخارجه با مقامات سیاسی ترکیه

رایزنی های قائم مقام وزیرخارجه با مقامات سیاسی ترکیه

قائم مقام وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به ترکیه علاوه بر دیدار با همتای ترک خود با وزیر خارجه و معاون وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، قائم مقام و سرپرست معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه بنا به دعوت رسمی همتای ترک خود در راس هیئتی 18 و 19 آذر به آنکارا سفر کرد.

امیر منصور برقعی در جریان این سفر علاوه بر همتا با داود اغلو وزیر امور خارجه، جودت ایلماز وزیر مشاور در امور طرح و برنامه دولت ترکیه و رئیس ترک کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و حقی آکین معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ترکیه دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و موضوعات منطقه ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر کرد.

در دیدار برقعی با داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه، دوطرف با اشاره به ظرفیت های دو کشور در ایجاد فرصت ها جهت مشارکت در نقش آفرینی بین المللی، مسائل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی قرار داده و بر توسعه همکاری ها تاکید کردند.

وی در دیدار با رئیس ترکیه ای کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بین ایران و ترکیه گفت: ترکیه و ایران دارای اقتصادهای بزرگ در منطقه هستند که می توانند با توجه به تولیدات متنوعی که دارند فرصت های صادراتی مناسبی برای خود فراهم کنند و تشکیل گروه های کارشناسی مشترک از جمله اقدامات ضروری برای همکاری در این زمینه است. طرف ترک نیز از ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ در خاورمیانه یاد کرد و گفت: تاریخ و تمدن مشترک ایران وترکیه طبیعی ترین عامل برای داشتن روابط خوب بین دو کشور است.

وی در ادامه افزود: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه باید از گسترده ترین همکاری های مرزی برخوردار باشند و گشایش درهای مرزی گمرکی جدید اهمیت ویژه ای برای توسعه همکاریها دارد. همچنین دو طرف در این دیدار، موضوع برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور در آینده نزدیک را بررسی و بر طرح موضوعات مختلف همکاری در این کمیسیون تاکید کردند.

قائم مقام وزیر امور خارجه ترکیه نیز در دیدار با برقعی با اشاره به روابط تاریخی دیرینه بین دو کشور گفت: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه در طول تاریخ در کنار هم بوده و در تمدن یکدیگر سهم داشته اند.

وی گفت: رابطه با ایران از اولویت های سیاست خارجی ترکیه بوده و توسعه همکاری های بین دو کشور نقش بسیار مهمی در گسترش صلح و ثبات در منطقه خواهد داشت.

وی همچنین سطح روابط بین دو کشور را در حد عالی توصیف کرد و استفاده از تمامی ظرفیت ها برای گسترش همکاری ها در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و امنیتی را مورد تاکید قرار داد.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ترکیه نیز در دیدار با برقعی، اقتصادهای دو کشور را مکمل یکدیگر ارزیابی کرد و گفت: همسایگی و دوستی بین ایران و ترکیه ظرفیت های فراوانی را برای افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری بوجود آورده و اراده دو کشور، استفاده از فرصت ها و رفع موانع و مشکلات برای توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و ارتقای سطح مبادلات تجاری در حد مورد انتظار است.

طرفین همچنین در این دیدار تاثیرات ناشی از بحران مالی جهانی را مورد بررسی قرار داده و بر همکاری ایران و ترکیه برای کاهش آثار منفی بحران مالی بر اقتصادهای دو کشور تاکید کردند.

کد خبر 1209449

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha