۲۲ آذر ۱۳۸۹، ۹:۳۹

وکیلیان در گفتگو با مهر: بومی سرایی در مداحی جزء فرهنگ عاشورایی است

وکیلیان در گفتگو با مهر: بومی سرایی در مداحی جزء فرهنگ عاشورایی است

بومی سرایی در مراسم نوحه و مرثیه جزء جدا نشدنی فرهنگ عاشورایی است که امروزه توجه به این گنجینه از سوی مداحان و نوحه سرایان نادیده گرفته شده است.

احمد وکیلیان پژوهشگرفرهنگ عامه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : یکی از عوامل نگهداری موسیقی ایرانی مراسم محرم و تعزیه های این ایام بوده در واقع همین مرثیه و نوحه خوانی ها بوده که گوشه های موسیقی ما را حفظ کرده، کما اینکه اگر محرمی وجود نداشت این گوشه ها و ردیف های موسیقی باقی نمی ماند.

وی در ادامه نوحه سرایی را یکی از مهمترین آیین های موجود در فرهنگ عاشورایی دانست وگفت : یکی از بخش های مهم در اجرای آیین های عزاداری عاشورایی علاوه بر تعزیه ، نوحه خوانی و مدیحه سرایی است و این نوحه ها از گذشته های دور توسط کسانی که به هنر موسیقی و شعر آشنایی کامل داشتنه اند برای امروز به جا مانده است ولی متاسفانه شاهد هستیم در سالهای اخیر نظم و انضباطی که در شیوه مدیحه سرایی از گذشته تا به امروز حاکم بوده با اجرای بسیار نازل از جهت کیفی برخی از مداحان دچار آسیب های جدی شده است این در حالی است که یک نوح سرا و یا مداح علاوه بر آشنایی با فرهنگ عاشورایی باید به علم موسیقی ایرانی و شعر هم اشراف کامل داشته باشد به عنوان مثال زمانی که محتشم کاشانی ترجیع بند عاشورا را نوشت علاوه براینکه شاعری دین مدار بود با شعر و تاریخ واقعه عاشورا نیز آشنایی کامل داشت.

این پژوهشگر در ادامه افزود : علاوه بر محتشم کاشانی نوحه سرایان بسیاری در جنوب ایران و سواحل خلیج فارس بوده اند که به لحاظ کیفی آثار غنی را از خود باقی گذاشته اند و یا نوحه سرایان دیگری چون حاج حسین بابا مشکین از دیگر نوحه سرایانی است که آثار ارزنده ای در این حوزه از خود به جا گذاشته که به اعتقادمن باید مانند الگویی در اختیار علاقمندان به مداحی و نوحه سرایی قرار گیرد؛ چراکه شاهد هستیم که نوحه ها و سرودهایی که در گوشه های موسیقی ایرانی و بیات های تعزیه وجود داشته است و به عنوان پیشینه فرهنگ عاشورایی محسوب می شد امروزه به روزمرگی افتاده است .

احمد وکیلیان در ادامه صحبتهای خود به روند آموزش نوحه سرایان اشاره کرد و گفت : آموزش نوحه سرایی و مداحی از ضروریات خواندن در مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) است که متاسفانه این آموزش به هیچ عنوان صورت نگرفته است در نتیجه جوانان بدون پشتوانه های علمی موسیقایی انواع موسیقی های غیرفرهنگی و متضاد با فرهنگ موسیقی دستگاهی را الگوبرداری می کند و نوعی از موسیقی سبک را به نام موسیقی عزا را می خوانند ؛ درحالی که هیچ آگاهی از موسیقی رمضان و عاشورا ندارد و با این مقوله بیگانه هستند.

وی در پایان افزود : تنها راه حل این معضل تشکیل کارگروه هایی از کارشناسان و آگاهان این حوزه از فرهنگ عاشورایی و هنر موسیقی در این فرهنگ است که نتیجه این کارگروه ها باید در اختیار مداحان و نوحه سرایان قرار گیرد تا آثاری در شان آیین عاشورا اجرا کنند.

کد خبر 1209604

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha