۲۶ آذر ۱۳۸۹، ۱۰:۲۷

خیمه ای به یاد اباعبدالله/

خانه سید خشرو؛ عزا خانه کرمان در محرم

خانه سید خشرو؛ عزا خانه کرمان در محرم

کرمان - خبرگزاری مهر: آغاز محرم در کرمان برای خیلی از کرمانیها خاطره عزاداریها و کرامات خانه ای با نام سادات خوشرو را تداعی می کند آغاز ماه عزای امام حسین (ع) در خانه ای که وقف حسین و اهل خانه نیز خود را خادمین حسین می نامند حال و هوای دیگری دارد.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، امسال نیز با آغاز محرم خیابانهای کرمان سیاه پوش شد و غم و اندوه شهر را در برگرفت اما در این میان حال و هوای قسمتی از شهر به یمن وجود عزاخانه سادات خوشرو حال و هوایی خاص و عاشورایی گرفته است.

هر ساله با شروع ایام عزاداری امام حسین(ع) در کرمان محفل عزای حسینی در خانه سید خوشرو با حال و هوای خاص خودش برگزار می شود که ساعتها عزاداری به طول می انجامد حتی در روزهای تاسوعا و عاشورا هیئتهای بزرگ عزاداری را میزبان است و به دلیل ازدحام جمعیت فراوان حتی تا کوچه های اطراف محله خواجه خضر را عزادارانی که به نیت حضور در مجلس عزای خانه سید خوشرو آمده اند ، در بر می گیرد.

مردم ساعتهای قبل از اذان صبح در این عزاخانه اباعبدلله که در بافت قدیم شهر کرمان و در کوچه پس کوچه های قدیمی کرمان گرد هم می آیند و به عزاداری می پردازند.

یکی از اهالی محله خواجه خضر در این خصوص می گوید: برای شرکت در مراسم از قبل از نماز صبح به خانه سید خوشرو می رویم چون از شهرهای مختلف برای مراسم می آیند و جا برای حضور همه کم می آید.

وی می گوید: مراسم زیارت عاشورا بعد از نماز صبح شروع می شود و تا اذان ظهر روحانیون و خطیبان در وصف امام و واقعه عاشورا به منبر می روند و روضه خوانی می کنند، مردمی که در مراسم شرکت می کنند از شب قبل از اطراف کرمان و شهرهای دیگر استان نیز برای طلب حاجت به این خانه می آیند.

یکی از دلایل علاقه مردم کرمان به خاندان سادات خوشرو و مراسم عزاداری در این خانه  ارادات خاصی است که این خاندان به حسین بی علی ( ع)دارند به گونه ای که در این خانه 70سال است که عزاداری در ایام محرم برگزار می شود و پدران این خانواده نسل به نسل بانی اجرای مراسم عزاداری برای حسین بن علی (ع) بوده اند.

یکی از دیگر مراسم عزاداری در کرمان چهل منبرون است که مردم کرمان از قدیم به این مراسم اعتقاد داشته و دارند و در ایام عزای حسین در چهل تکیه یا مسجد به یاد خاندان اهل بیت شمع روشن می کردند.

شهر کرمان با دارا بودن خانه های موقوفی زیاد و از آنجا که به گفته مسئولین اوقاف استان ، بیشترین موقوفات این شهر متعلق به امام حسین (ع) است در این مکانهای عمدتا تاریخی نیز با برپایی عزاداری یاد شهدا کربلا را زنده نگه می دارند، زیر سقف یک خانه خشتی و گلی، چای خوردن در استکانهایی ظریف که به احترام میهمانان امام حسین (ع) با نعلبکی و زیر استکانی بین میهمانان می چرخد.

حضور پیرمردان سپید مو به عنوان میزبانان و پخش چای حال و هوای خاصی به مراسم عزاداری در موقوفات می بخشد.

خانه حاج "ماشالله" نیز که از خادمین امام حسین (ع) است و چند سال پیش به دلیل کرامت حسین (ع)از بستر بیماری رهایی یافت نیز در نظر کرمانیها در خور توجه است و میعادگاه دلسوختگان حسینی و دردمندان محتاج این خاندان است.

این خانه در خیابان جامی کرمان واقع شده و در روزهای پایانی ماه محرم در طول 18روز میزبان مردم عزادار است و نکته جالب اینکه خود وی به عنوان بانی مراسم در پایان هر مراسم گلاب معطر به عطر حرم حسینی را بین عزادارن پخش می کند.

این خانه که اکنون تبدیل به حسینیه شده است نیز در طول برگزاری مراسم روضه خوانی و عزاداری شاهد جمعیت بسیار زیادی است که خیل جمعیت تا کوچه های اطراف نیز می رسد.

از جمله دیگر رسومات مردم کرمان در ایام محرم و صفر پخت آبگوشت امام حسینی است که گوسفند یا گوساله ای در محل حضورهیئت عزاداری قربانی می شود و سپس با اضافه کردن مواد دیگر چون حبوبات و سبزیجات آماده می شود و بین عزاداران حسینی توزیع می شود.

مردم کرمان از دیگر خصوصیاتی که دارند میهمان نوازی بوده و در عزاداریها این خصوصیت به اوج خود می رسد به گونه ای که اغلب مشتریان  بازار مسگران، پیرغلامان مجالس حسینی هستند و سفارش اغلب دیگ های بزرگ و دیگچه ها برای پخت غذای نذری ویژه مراسم عزای امام حسین (ع) و وقف این وسایل به هیئتهای عزاداری در نزد بزرگان شهر اهمیت ویژه ای دارد.

برگزاری مراسمهای تعزیه خوانی با استفاده از دهها راس اسب و شتر و راه اندازی کاروانهای بزرگ تعزیه خوانی در روستاها و شهرهای اطراف کرمان از دیگر مراسمهای ویژه در شهر کرمان محسوب می شود که به خصوص در ظهر و عصر عاشورا شاید خیل عظیم دوستداران امام حسین (ع) است.

کد خبر 1211357

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha