۳۰ تیر ۱۳۸۲، ۱۸:۲۵

مسعود شعاري در آستانه اجراي كنسرت موسيقي تلفيقي:

فرم به دست گرفتن سه تار را تغيير داده ام

فرم به دست گرفتن سه تار را تغيير داده ام

هر سازي صداي خاص خودش را دارد و ما در اجراي موسيقي تلفيقي با آنتوني آردن به ملودي ها و انواع مختلف موسيقي خواهيم پرداخت .

به گزارش خبر نگار هنري " مهر " مسعود شعاري  كه در روزهاي 2 و 3  مرداد ماه جاري به همراه " آنتوني آردن "  ، نوازنده انگليسي ساكسيفون، به اجراي قطعات موسيقي تلفيقي مي پردازد،  در جمع خبر نگاران ضمن بيان اين مطلب افزود:  موسيقي سنتي ايران يك موسيقي تك صدايي است و هارمونيك نيست. هرچند كه هر نوع از موسيقي جايگاه خودش را دارد و قرار نيست كه هويت اصلي اش را در اجراي قطعات تلفيقي از دست بدهد ، بلكه قرار است كه به اين هويت چيزهاي جدي و بديعي افزوده شود.
وي افزود: موسيقي تلفيقي در واقع به پذيرش غيريت هاي فرهنگي مي پردازد و برخورد يك مكتب موسيقي را با مكتبي ديگر نشان مي دهد.
اين كنسرت ادامه كنسرت هاي قبلي من است  با اين تفاوت كه شكل برگزاري  آن جديد تر است خصوصا از اين حيث كه دو ساز جديد ، گيتار الكتريك و ساكسيفون تنور  و سوپرانو ، در اين اجرا بكار مي رود. اساس اين اجرا بر بداهه نوازي است ،  اما  ملودي هاي از پيش تعيين شده نيز دارد.
وي در پاسخ به سوال خبر نگار" مهر"  در مورد تكنيك " تكرار"  ملودي در موسيقي گفت:  اين ملودي ها به صورت ترجيع بند توسط گروه اجرا مي شوند ، به اين صورت كه هر كدام از سازها به طور جداگانه ملودي هاي خاص خود را اجرا مي كنند و سپس ملودي هاي كلي را همه گروه با هم مي نوازند و اين روند در طول اجرا ادامه دارد ، به اين معني كه سازها رنگ اصلي خود را از دست نمي دهند ، همچنين گروه نوازي مي كنند.
وي افزود: اين برنامه در دو بخش خواهد بود ،در  بخش اول سه تار و يك عود   و در  بخش دوم كه قطعات ته مايه اي از دستگاه نوا را دارند،  گروه سه تار و يك عود، دمام،  گيتار الكتريك،  گيتار آكوستيك  و ساكسيفون  مي نوازند.
وي به استفاده از گيتار و ساكسيفون در اين كنسرت اشاره كرد و گفت: در موسيقي مانند نقاشي، استفاده از رنگ هاي مختلف به زيبايي آن مي افزايد و يك نقاش آزاد است كه در كارش از رنگ هاي مختلف استفاده كند. در موسيقي ايران ما با مشكل نبود يا بهتر است بگويم كمبود هارموني مواجه هستيم و از آن طرف در موسيقي غربي ما بداهه نوازي را به اندازه اي كه در موسيقي ايراني داريم ، نداريم. در اين اجرا ما اين دو را در كنار هم قرار داديم تا بتوانيم از تركيب اين دو بهترين استفاده را ببريم. حضور گيتار در اين كار به عنوان زمينه اي براي تغيير آكورد ها  و ايجاد بستر مناسب براي ملودي حائز اهميت است. همچنين ساز سه تار سازي است مضرابي  و براي ركيب شدن با اين ساز بهتر است كه از يك ساز كششي استفاده شود، كه ما به همين منظور ساز ساكسيفون را انتخاب كرديم.

شعاري به نوع نوازندگي  ساز ساكسيفون توسط  " آنتوني آردن "  نوازنده انگليسي اشاره كرد و افزود:  ايشان با موسيقي هاي نقاط مختلف دنيا  و همچنين با شيوه هاي مختلف نوازندگي ساكسيفون در مناطق مختلف  آشنايي دارند. از آنجا كه آقاي " آردن " به موسيقي شرق بسيار علاقه مند بودند و فرهنگسراي نياوران نيز از ايشان دعوت به عمل آورده بود، ما نيز از فرصت استفاده كرديم تا در كنار ايشان به اجراي قطعات مختلف موسيقي بپردازيم.
وي افزود:  12 سال است كه "آنتوني آردن"  در اين رشته كار مي كند و تا به حال با 40 گروه مختلف همكاري داشته است. همچنين با خونندگان معروفي چون " ليزا استنفيلد " نيز اجرا داشته است.
مسعود شعاري در پاسخ به پرسش  خبر نگار مهر درباره  پرداختن به شيوه هاي نوين نوازندگي سه تار در اين اثر گفت: فرم گرفتن سه تار را در اين اجرا تغيير داده ام تا بتوانم ملودي هاي سه صدايي يا چهار صدايي را با آن اجرا كنم.

کد خبر 12121

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha