۵ دی ۱۳۸۹، ۱۷:۰۱

غلامی:

اجرای عملیات آبخیزداری در فارس ضروری است

اجرای عملیات آبخیزداری در فارس ضروری است

شیراز - خبرگزاری مهر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس بر ضرورت اجرای عملیات آبخیزداری در این استان برای مقابله با خشکسالی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر از شیراز، غلامرضا غلامی با اشاره به وقوع خشکسالی در استان فارس گفت باتوجه به شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک این استان و بروز مشکلات عدیده ای چون کم آبی و خشکسالی در اکثر مناطق اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک از مهمترین راهکارهای مناسب برای مقابله با این پدیده است.

وی افزود: آبخیزداری یکی از شیوه های نوین حفاظت آب وخاک، مهار و پخش سیلاب است که موجب تغذیه سفره های آب زیرزمین شده تا قنوات، چشمه ها و چاهها با تولید آب بیشتر بتوانند زمینهای زراعی بیشتری را به زیر کشت برده و در تولید محصولات غذائی نقش مهمی را ایفا کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس ادامه داد: یکی از راههای کاهش و مهار بحران خشکسالی و کمبود آب، پرداختن به آبخیزداری است که به عنوان نوعی مدیریت عملی، ضمن توجه به مسائل اقتصادی، اجتماعی و حفظ منابع آب و خاک در حوزه های آبخیز، همسو با توسعه پایدار از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به برشمردن معضلات مهم اقتصادی واجتماعی حوزه های آبخیز استان، فرسایش خاک و تخریب آبخیزها را ناشی از تعارض ظاهری فعالیتهای عمرانی با مقوله حفظ منابع طبیعی اظهار داشت: نقش مهم و اساسی سدهای کوچک در ذخیره آب ضروری است که هزینه احداث 20 سد وبند کوچک به اندازه یک سد بزرگ نیست در حالیکه با احداث سدهای کوچک علاوه بر حفظ آب برای کشاورزی،‌ هزینه انتقال آب به مزرعه نیز کاهش پیدا می کند.

غلامی پخش سیلاب درآبخوانها، استفاده از سدهای کوچک برای جذب رطوبت خاک در مناطق دارای تبخیر وتعرق و حفظ بارندگی را موجب کاهش اثرات خشکسالی دانست و گفت: آبخیزداری آب را در سرشاخه ها، کنترل کرده به طوریکه در نقاطی از استان فارس که فعالیتهای آبخیزداری انجام شده، آثار خشکسالی کمتر قابل مشاهده است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان فارس اظهار داشت: این اداره کل،‌ عملیات تعداد 33 پروژه آبخیزداری با اعتباری بالغ بر110 میلیارد ریال را به اتمام رسیده که این سدها آماده بهره برداری است.

 با  بهره برداری این پروژه ها زمینه مهار بیش از 28 میلیون مترمکعب از سیلابهای مخرب درسال فراهم وبالغ بر 10 هزار خانوار روستایی، عشایری و شهری در 52 روستا وشهرستان از مزایای این پروژه ها بهره مند خواهند شد.

کد خبر 1218168

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha