۱۱ دی ۱۳۸۹، ۱۲:۰۴

راث وانیتا برنده جایزه آکادمی ساهیتیا شد

راث وانیتا برنده جایزه آکادمی ساهیتیا شد

دکتر راث وانیتا شاعر معروف پنجابی جایزه آکادمی ساهیتیا را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیا اکسپرس، وانیتا با دریافت جایزه ساهیتیا که روز 15 فوریه (26 بهمن) به وی اعطا خواهد شد به دسته نویسندگان و شاعران پنجابی برنده این جایزه همچون پارپیجهوت کااور، دلیپ کاور تیوانا، منجیت کااور تیوانا و اجیت کااور  پیوسته است.

وانیتا در گفتگو با نشریه ایندیا اکسپرس گفت: از زمانی که نتیجه این جایزه اعلام شده زنگ تلفنم یک لحظه هم قطع نشده است اما من برای بردن جایزه نیست که می‌نویسم.

وی افزود: ما سهم عادلانه‌ای از زنان داستان‌نویس و شاعر در زبان پنجابی داریم اما نیاز به منتقدان بیشتری احساس می‌شود. با این حال زنان در زبان پنجابی عمدتا خود را محدود به کارهایی می‌کنند که می‌توان آن را حمله به مردان نامید و موضع عجیب و غریبی در برابر مردان می‌گیرند.

وانیتا با انتقاد به این موضوع تصریح کرد: من هم شعرهای زنانه می‌سرایم و علیه نظام برتری‌جویانه می‌نویسم اما هرگز مردها را نادیده نمی‌گیرم.

راث وانیتا متولد 1955 هم اکنون در کالج خالسا در دهلی‌نو، پنجابی تدریس می‌کند. وی که مولف شش کتاب و مترجم  14 کتاب است چندین جایزه معتبر ادبی را در کارنامه خود دارد و درباره ادبیات هند، آثار شکسپیر و ویرجینیا وولف تحقیقات متعددی انجام داده است.

کد خبر 1222068

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha