۱۸ دی ۱۳۸۹، ۱۷:۵۵

رضایار:

400 میلیارد ریال برای بازسازی بقاع متبرکه هزینه می شود

400 میلیارد ریال برای بازسازی بقاع متبرکه هزینه می شود

قزوین - خبرگزاری مهر: قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: به منظور بازسازی و نوسازی بقاع متبرکه امسال 400 میلیارد ریال هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر در قزوین، تقی رضایار که به منظور افتتاح چند طرح عمرانی و فرهنگی در بقاع متبرکه به استان قزوین سفر کرده بود در حاشیه بازدید از دارالقرآن استان در گفتگو با خبرنگار مهر در قزوین اظهارداشت: امسال قریب به 400 میلیارد ریال اعتبار برای تعمیر و مرمت و بازسازی بقاع متبرکه اختصاص یافته که 200 میلیارد ریال از طرف دولت و مابقی از درآمدهای سازمان اوقاف تامین شده است.
 
وی افزود: بازسازی و نوسازی اماکن مذهبی و بقاع متبرکه در سطح کشور و تعمیر و مرمت و توسعه فضاهای موجود از اولویت های سازمان اوقاف است که برای تحقق آن حداقل زیرساخت های لازم برای زائران فراهم خواهد شد و در این راستا فعالیتهای فرهنگی در این اماکن را توسعه خواهیم داد.
 
قائم مقام سازمان اوقاف کشور گفت: با توجه به تدبیر مقام معظم رهبری که این امام زاده ها به قطب فرهنگی تبدیل شوند اقدامات وسیعی هم از نظر سخت افزاری و هم نرم افزاری شروع شده است که بتوانیم امامزاده ها را از نظر عمرانی و ساخت و ساز احیا و فضاهای لازم آنها را برای برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی آماده کنیم.
 
رضایار یادآور شد: در قالب این طرح ساخت و راه اندازی دارالقرآن، واحد های مشاوره، واحد فرهنگی، کتابخانه و سایر نیازهایی که برای کار فرهنگی در این مراکز ضروری است پیش بینی شده که در حال اجراست.
 
قائم مقام سازمان اوقاف و امورخیریه کشور خاطرنشان کرد: تاکنون واحدهای فرهنگی در 800 امامزاده شاخص کشور فعال شده است و این کار تا پایان سال هم با سرعت ادامه خواهد یافت.
 
وی گفت: متمرکز کردن فعالیت‌های فرهنگی واقفان در بقاع و امامزادگان و مراکز مذهبی کشور از دیگر برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است که با جدیت دنبال می شود.

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور واگذاری اداره امور بقاع متبرکه به مردم را از دیگر برنامه‌های این سازمان دانست و تصریح کرد: فعالیت و اداره تمامی امامزاده هایی که در چارچوب شرایط این طرح قرار گیرند با تشکیل هیئت امنا به مردم واگذار خواهد شد.
 
120 هزار موقوفه در کشور
 
وی به روز کردن درآمد موقوفات، دریافت سند موقوفات و توسعه فعالیت‌های فرهنگی در بقاع متبرکه را از دیگر سیاست‌های این سازمان در سال جاری برشمرد.

رضایار در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: سالانه 200 موقوفه به موقوفات کشور اضافه و ثبت می شود که با برنامه ریزی انجام شده در صددیم این تعداد به پنج برابر افزایش یابد که در نیمه نخست امسال با تحقق این امر500 موقوفه جدید در کشور ثبت شده است.

این مسئول تعداد موقوفات کشور را بیش از 120 هزار مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد 107 هزار موقوفه تصرفی و 15 هزار موقوفه غیرتصرفی است.
 
سالانه 100 میلیون نفر زائر به زیارت بقاع متبرکه می روند
 
قائم مقام سازمان اوقاف کشور در ادامه این گفتگو یادآورشد: حدود هشت هزار و 500 بقعه مبارکه و مکان مذهبی در اختبار سازمان اوقاف کشور قرار دارد و سالیانه 100 میلیون نفر زائر به زیارت آنها می روند.
 
وی اضافه کرد: این اماکن و تعداد قابل توجه زوار ظرفیت ارزشمندی است که باید در برنامه ریزی ها مورد توجه متولیان امور فرهنگی قرار گیرد که در صورت تحقق طرحهای این سازمان و تبدیل بقاع به قطب های فرهنگی م یتوان در جذب نسل جوان به اماکن مذهبی گام مهمی برداشت.
کد خبر 1227473

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha