۲۰ دی ۱۳۸۹، ۹:۰۲

گزارش مهر /

نگاه جدید ترکیه به منطقه خلیج فارس

نگاه جدید ترکیه به منطقه خلیج فارس

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: ترکیه در دو سطح سیاسی و بازرگانی بر آن است تا روابط خود را با کشورهای حاشیه خلیج فارس تعمیق بخشیده و با سرمایه گذاری بیشتر در منطقه جای پای خود را در آن تحکیم بخشد.

پیشتر درباره تلاش ترکیه برای نفوذ تجاری بیشتر در حاشیه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه اخباری ولو بصورت پراکنده منتشر می شد، اما در یکی دو هفته اخیر این مسئله ابعاد جدیدی را به خود گرفته است بویژه اینکه به نوشته رویترز ترکیه بر آن است تا مشارکتی فعال در پروژه های قطر برای آماده سازی این کشور برای جام جهانی 2022 ایفا کند.

رسانه های ترکیه از برنامه این کشور برای اعزام 500 بازرگان و تاجر به کویت و قطر به همراه "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر این کشور خبر می دهند.
 
این رویکرد آنکارا پس از تلاش این کشور در سال های گذشته برای توسعه فعالیت های تجاری در قاره آفریقا می تواند تحولی در رویکرد این کشور به تلاش برای توسعه منطقه نفوذ تجاری در منطقه تلقی شود.
 
"احمد داود اوغلو" وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه (7 دی - 28 دسامبر 2010) در آنکارا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "عبدالرحمان العطیه" دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس بر توسعه و تعمیق روابط آنکارا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید و فرایند همکاریهای ترکیه و شورای همکاری خلیج فارس به دنبال انعقاد قرارداد همکاریهای راهبردی بین دو طرف در سال 2008 میلادی را تشریح کرد.
                               
 
وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه اقتصاد کشورش و شورای همکاری خلیج فارس مکمل یکدیگرند، گفت: در صورت تعمیق و گسترش هرچه بیشتر همکاریهای اقتصادی دوطرف که از اراده سیاسی لازم نیز برخوردارند، دستاوردهای ارزشمندی نصیب منطقه خواهد شد.
 
این تحرکات در حالی است که رسانه های ترکیه همچنین از سفر 500 تاجر و بازرگان ترک به قطر و کویت در هنگام سفر نخست وزیر ترکیه به این دو کشور در11 و 12 ژانویه خبر می دهند.
 
گفته می شود که این بازرگانان بر آن هستند تا سهم ترکیه را در بازارهای این دو کشور افزایش داده و فرصت های توافقاتی و صادراتی جدید بوجود آورند.
 
در همین رابطه و روز گذشته (18 دی برابر با 8 ژانویه) منابع ترک از برنامه آنکارا برای امضای توافقات نظامی و اقتصادی با یمن در جریان دیدار رئیس جمهوری ترکیه از صنعا خبر دادند.
 
"صبحی عطان" معاون سفیر ترکیه در صنعا گفت که در هنگام دیدار "عبدالله گل" از یمن که در ماه جاری صورت خواهد گرفت دو طرف درباره همکاری های اقتصادی و نظامی توافقاتی را به عمل خواهند آورد.
     
عطان همچنین گفت: علاوه بر این توافق موافقتنامه دیگری نیز برای تاسیس شورای تجاری یمن و ترکیه امضا خواهد شد.
 
اقدام ترکیه برای افزایش نفوذ تجاری خود در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس در کنار تلاش آنکارا برای توسعه حوزه نفوذ تجاری خود در آفریقا، آسیای میانه و منطقه قفقاز، و همچنین نگاه این کشور به شرق و رویکرد آن در برابر کشورها اسلامی سبب شده است تا این گمانه زنی در بین کارشناسان مسائل این کشور بوجود آید که چنین حرکتی در راستای افزایش بازوهای غیر نظامی قدرت ترکیه برای چانه زنی در مسائل کلان این کشور در صحنه بین الملی تلقی شود. 
کد خبر 1228691

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha