۲۴ دی ۱۳۸۹، ۱۰:۲۶

برای اولین بار؛

دانشنامه امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی عرضه شد

دانشنامه امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی عرضه شد

قم - خبرگزاری مهر: دانشنامه معنوی امر به معروف و نهی از منکر با بیش از 480 مطلب برای اولین بار به همت محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه بر روی شبکه جهانی حوزه، در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، هدف از تولید این دانشنامه غنی را کمک به فرهنگ سازی این مقوله مهم اجتماعی و کمک به امر پژوهش و تحقیق پژوهشگران عنوان کرد.

حجت الاسلام ناصر شهیدی با اشاره به اینکه این دانشنامه علمی حاوی 483 مطلب است، افزود: چکیده کتاب، گزیده مجلات و مقالات، چکیده پایان نامه‌های حوزوی و دانشگاهی، پرسش و پاسخ و ... مطالب این دانشنامه را تشکیل می‌دهند که در قالب 18 نمایه اصلی و هشت نمایه فرعی طی سه ماه کار پژوهشی به جامعه علمی کشور عرضه شده است.

مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر حق همگان است برای ساختن جامعه‌ای مدنی و عاری از هرگونه زشتی و پلیدی که حضرت رسول(ص) در روایتی از جامعه به عنوان یک کشتی یاد می‌کند و افراد جامعه را سرنشینان کشتی به گونه‌ای که سرنشینان کشتی تنها تا حدی آزادند که موجب هلاک دیگران نشوند.

وی بیان داشت: هر‌گاه مسافری از این آزادی استفاده نادرست کند و بخواهد با میخ یا تیشه بنیه کشتی را سوراخ کند، همه مسافران بنابر غریزه دفاعی خود، به شدت با او مبارزه می‌‏کنند و عمل او را حرکتی از روی نادانی و محدودنگری می‌‏پندارند. بی‏شک سستی و بی‏توجهی آنان، خطر غرق شدن و نابودی همگان را به دنبال خواهد داشت. از این رو، همه مؤمنان در بازداشتن افراد از ارتکاب گناهان و زیرپا نهادن ارزش‏های الهی، متعهد و مسئول می‌باشند.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی اظهار داشت: تولید دانشنامه امر به معروف و نهی از منکر و عرضه آن تحت وب در واقع کمک به فرهنگ سازی یکی از فروعیات دین مبین اسلام است.

شهیدی با اشاره به نمایه‌های اصلی این دانشنامه گفت: کلیاتی درباره امر به معروف و نهی از منکر، علل و فلسفه، فوائد و ثمرات، امر به معروف و نهی از منکر در ادیان الهی، امر به معروف و نهی از منکر از منظر علوم اسلامی و عالمان دینی، نظارت عمومی و امر به معروف و نهی از منکر از مطالب اصلی این دانشنامه است.

وی اظهارداشت: نقش حکومت و مردم در اجرای امر به معروف و نهی از منکر، امر به معروف و نهی از منکر و رابطه آن با جهاد، امر به معروف و نهی از منکر در منظر متفکران و اندیشمندان، امر به معروف و نهی از منکر، تمدت‌ها، اقوام و ملت‌ها، آداب و شیوه‌ها ی امر به معروف و نهی از منکر و... از جمله دیگر عناوین اصلی این دانشنامه علمی است.

معاون پژوهشی مرکز نور در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود به معرفی نمایه‌های فرعی این دانشنامه پرداخت و گفت: معنای لغوی و اصطلاحی معروف و منکر، پیشینه تاریخی امر به معروف و نهی از منکر، نقش امر به معروف و نهی از منکر در محیط خانواده، نقش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و مسائل اجتماعی عناوین فرعی این دانشنامه می‌باشند.

حجت الاسلام شهیدی امر به معروف و نهی از منکر در علم کلام و امر به معروف ونهی از منکر در سیره عارفان را از سرفصل‌های فرعی این دانشنامه دانست و افزود: علاقمندان می‌توانند برای خواندن مطالبی از جمله امر به معروف و نهی از منکر در فقه و آراء فق‌ها، امر به معروف و نهی از منکر در آثار شهید مطهری (ره) و... به آدرس اینترنتی ذیل مراجعه کنند.

کد خبر 1231468

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha