۲۵ دی ۱۳۸۹، ۱۳:۰۹

قربانی:

"عصر سوره" برگرفته از ذوق مرحوم طاهره صفارزاده است

"عصر سوره" برگرفته از ذوق مرحوم طاهره صفارزاده است

مدیر امور دفتر محافل و جشنواره‌های حوزه هنری گفت: "عصر سوره" برگرفته از ذوق و اندیشه شاعر مرحوم طاهره صفارزاده و عرض ارادت اهالی فرهنگ و هنر به آستان اباعبدالله (ع) است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا قربانی، مدیر امور دفتر محافل و جشنواره‌های حوزه هنری در نشست مطبوعاتی اولین "سوگواره عصر سوره" که صبح امروز، 25 دی در حوزه هنری برگزار شد، گفت: ماموریت دفتر محافل و جشنواره‌ها سازماندهی برنامه‌های فرهنگی هنری و ایجاد وحدت رویه در برگزاری رویدادهای علمی و هنری و توجه به شاخصه مردمی بودن برنامه‌های حوزه است.

وی افزود: توجه به این موضوع که مردم حضور حداکثری در برنامه‌های این نهاد داشته باشند و ظرفیت‌های هنرمندان، بیشتر نشان داده شود، مسئولان حوزه هنری را بر آن داشت تا برنامه‌هایی در این زمینه تدارک ببیند که یکی از آنها برگزاری سوگواره عصر عاشورا از دوم تا چهارم بهمن است.

قربانی ابراز کرد: عصر سوره برگرفته از ذوق و اندیشه شاعر مرحوم طاهره صفارزاده و عرض ارادت اهالی فرهنگ و هنر به آستان اباعبدالله (ع) است. البته از بدو تاسیس حوزه هنری، آثاری در این زمینه مانند تابلوهای حضرت ابوالفضل (ع)، گودال قتلگاه، حر، نقاشی‌های قهوه خانه ای خلق و جشنواره پوسترهای عاشورایی برپا شده است.

مدیر دفتر محافل و جشنواره‌های حوزه هنری در بخش دیگری از این نشست به تشریح جزئیات این برنامه پرداخت: در تالار اندیشه "شرح پریشانی" با اجرای حسام الدین سراج و گروه نینوا از ساعت 18 تا 19 اجرا می‌شود که بخش‌هایی از آلبوم "وداع" این هنرمند است.

به گفته وی  از ساعت 20 تا 21:30 نیز در همین تالار نمایش کلید به کارگردانی محمدرضا مداحیان و گروه تراب اجرا می‌شود که این نمایش مبتنی بر دیالوگ است.

قربانی همچنین از راه اندازی تکیه هنرمندان در فضای باز حوزه هنری خبر داد: در این تکیه مراسم مداحی و عزاداری به شیوه جدید از ساعت 21 تا 22 اجرا می‌شود. اجرای تعزیه مجلس حر در روز دوم بهمن، تعزیه مجلس حضرت عباس (ع) در سوم بهمن و تعزیه مجلس بازار شام و شهادت حضرت رقیه در روز چهارم بهمن از ساعت 19 تا 20 از دیگر برنامه‌های سوگواره عصر عاشورا است.

وی سپس به پخش فیلم به عنوان یکی دیگر از شاخه‌های عصر سوره اشاره کرد: در روزهای دوم و چهارم بهمن فیلم "عصر روز دهم" به کارگردانی مجتبی راعی از ساعت 16 الی 17:30 پخش و در روز سوم بهمن برنامه" رندان تشنه لب" توسط گروه طنز مکتوب حوزه هنری در همین ساعت اجرا می شود.

قربانی در مورد بخش تئاتر توضیح داد: در تماشاخانه ماه، نمایش مجلس نامه طوبی نوشته اصغر خلیلی و کارگردانی احسان ملکی در هر سه شب از ساعت 18:30 تا 19:30 اجرا می‌شود.

وی در ادامه از اجرای شب شعر "شرح مشتاقی" از ساعت 15:30 تا 17:30 روز سوم بهمن و نمایشنامه "همنوا با زینب" ویژه برنامه بانوان در روز دوم بهمن در همان ساعت در تماشاخانه مهر خبر داد و افزود: در هرسه شب برنامه پرده خوانی توسط محمد احدی و چاوشی خوانی توسط اسحاقی از استان گلستان در محوطه باز حوزه هنری اجرا می‌شود.

قربانی در مورد برگزاری دو نشستی که قرار است از ساعت 16 الی 17:30 در سالن شماره دو تالار اندیشه برگزار شود، اظهار کرد: روز دوم بهمن نشست پژوهشی "فرهنگ عاشورا در اسلام و سیره امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری" با حضور یعقوب توکلی و رفیعی برپا و در سوم بهمن نشست بررسی ویژگی‌های هنر عاشورایی با حضور خسرو آقایاری و شهریار بهرامی برگزار می شود.

وی در مورد برنامه‌های تجسمی سوگواره "عصر سوره" گفت: در نگارخانه ابوالفضل عالی برگزیده دوره‌های قبلی نمایشگاه پوسترهای عاشورایی به نمایش گذاشته می‌شود. در این پنج دوره بیش از 5 هزار اثر به نمایشگاه ارسال شده بود که گلچینی از آنها به معرض دید عموم گذاشته می‌‌شود.

قربانی عنوان کرد که در موزه هنر انقلاب نمایشگاه نقاشی با موضوع عاشورا به روی دیوار می‌رود و در نگارخانه شماره یک خانه عکاسان نمایشگاه عکس‌های امیرعلی جوادیان که برگرفته از آیین‌های عاشورایی در استان‌های مختلف است، نشان داده می‌شود.

مدیر دفتر محافل و جشنواره‌های حوزه هنری ادامه داد: در نگارخانه شماره دو حوزه هنری هم برگزیده جشنواره " شورش رنگ‌ها و جوشش دل‌ها" که اثار عکاسان حوزه هنری، عکاسان خبری و دانشجویان است، به نمیاش گذاشته می‌شود. 400 نفر با 500 عکس در این نمایشگاه شکرت کرده‌اند که در نهایت 50 اثر انتخاب و سه نفر به عنوان برگزیده جایزه می‌گیرند.

قربانی در بخشی از این نشست در مورد دلیل حضور نداشتن هنرمندانی غیر از حوزه هنری اظهار کرد: در برخی از رشته‌ها آثاری که در حوزه هنری خلق شده‌اند، امکان ارائه نداشته‌اند و این برنامه‌ها امکانی برای آشنایی مردم با تولیدات حوزه هنری را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: به‌ نظر من تئاتر‌های گذشته ما می‌توانند با رجعت به سوابق ملی و تاریخی مانند نقالی، نمایش‌های روی حوضی و ... زنده بمانند. اولین مرکز تعزیه توسط حوزه هنری کرمان تاسیس شده است و بنا داشتیم در این دوره از گروه‌های استانی هم استفاده کنیم اما بنا به دلایلی از دوره‌های بعدی، از هنرمندان دیگر استان‌ها بهره می‌گیریم. 

کد خبر 1232219

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha