۲۷ دی ۱۳۸۹، ۱۹:۳۵

صنایع دستی گلستان احیا می شود

صنایع دستی گلستان احیا می شود

گرگان - خبرگزاری مهر: معاون هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی گلستان بر لزوم احیاء، حفظ و ترویج صنایع دستی گلستان که در حال منسوخ شدن است، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، رضا پورمهدی عصر دوشنبه در بازدید از نمایشگاه توامندیهای صنایع دستی داشلی برون افزود: با هدف بررسی پتانسیل‌های صنایع دستی روستای کرند واقع در بخش داشلی‌برون و در راستای رسیدگی به مشکلات هنرمندان این روستا از نمایشگاه توانمندی‌های صنایع دستی روستا بازدید به عمل آمد.

وی افزود: در این نمایشگاه یک‌روزه توانمندی‌های صنایع دستی روستای کرند در رشته‌های پلاس‌بافی، فرش و انواع بافته‌های داری(خورجین‌بافی، جل اسب، پرده‌بافی...)، رودوزی‌های‌سنتی، سوزن‌دوزی ترکمن، نقش‌دوزی، لباس محلی، نمد مالی، پاتوئه (دولاق و چاروق)، بافتنی‌های سنتی و نواربافی به نمایش گذاشته شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی‌ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان ادامه داد: همچنین در حاشیه این نمایشگاه آلاچیق ترکمن برپا شد و آداب و رسوم سنتی ترکمن و موسیقی سنتی و لالای ترکمنی به نمایش درآمد.

وی عمده‌ترین مشکل هنرمندان روستای کرند را عدم فروش محصولات عنوان کرد و گفت: در راستای فراهم ساختن زمینه اشتغال در این روستا، هنرمندان به تولید محصول با کیفیت و تشکیل تعاونی به منظور استفاده از مزایای تشکل و ایجاد تعاونی فروش مواد اولیه مرغوب ترغیب شده و شرکت در نمایشگاه‌ها برای عرضه و فروش تولیدات، ارائه تسهیلات کم‌بهره از جمله صندوق مهر رضا (ع) برای تولید محصول صنایع دستی از جمله راهکارهای حمایتی ذکر شد.
 
وی تصریح کرد: اختصاص غرفه در بازارچه صنایع دستی استان و ارائه توانمندی‌های تولیدی هنرمندان در غرفه‌های این بازارچه به صورت دائم، افزایش سطح تولیدات و کاربردی کردن محصولات صنایع دستی با مشاوره کارشناسان صنایع دستی و تامین آینده هنرمندان با پوشش بیمه صنعتگری از جمله حمایت‌هایی است که از این هنرمندان صورت می‌گیرد.
 
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی‌ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اظهار امیدواری کرد: با حمایت‌های صورت گرفته شاهد رونق بیش از پیش صنایع دستی استان و افزایش تولید و درآمدزایی صنایع دستی در این استان باشیم.
کد خبر 1234405

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha