۳۰ دی ۱۳۸۹، ۱۶:۰۳

قاضی عسگر:

برنامه‌های فرهنگی حج باید در زائرن تحول ایجاد کند

برنامه‌های فرهنگی حج باید در زائرن تحول ایجاد کند

قم - خبرگزاری مهر:‌ سرپرست حجاج ایرانی و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هدف از انجام کارهای فرهنگی در حج را ایجاد تغییر و تحول روحی و اخلاقی در زائران دانست.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسگر قبل از ظهر پنج‌شنبه در همایش مسئولان فرهنگی عمره که در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی‌(عج) جمکران برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه موضوع حج به عنوان یک مسأله مهم تأثیر‌گذار فرهنگی در سطح کشور مطرح است افزود: در این راستا همه باید تلاش کنند تا از این فرصت بیشترین استفاده و بهره را ببرند.

وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت زمان سفر حج، باید برنامه‌ای جامع و کامل فرهنگی به منظور اثرگذاری معنوی و اخلاقی برای زائران تدارک دید، تأکید کرد: مسئولان فرهنگی باید در چارچوب برنامه‌هایی که از سوی بعثه مقام معظم رهبری ارایه می‌شود عمل تا دچار موازی کاری نشوند.

قاضی عسگر عنوان کرد: باید از انجام برخی کار‌ها که بین شیعه و سنی، ایجاد تنش و اختلاف می‌کند و از نوشته‌ها و صحبت‌هایی که سعودی‌ها، روی آن‌ها حساس‌اند پرهیز کرد.

زائران قبل ازاعزام نسبت به حج اطلاعات کافی داشته باشند

نماینده ولی فقیه در سازمان حج گفت: در سال جاری تلاش شده است تا نیازهای مسئولین امور فرهنگی، قبل از اعزام به حج تهیه شود تا این افراد بتوانند در برنامه‌های فرهنگی خود موفقیت بیشتری داشته باشند و از فرصت پیش آمده، به خوبی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه زائران باید قل از سفر خود در خصوص اعمال حج اطلاعات کافی داشته باشند افزود: در سازمان حج و زیارت، بن‌هایی در برخی استان‌ها، از جمله استان قم تهیه شده تا زایرین بتوانند، کتابی که خود، به آن علاقه دارند، خریداری کرده و از آن استفاده نمایند

هدف از کارهای فرهنگی ایجاد تحول روحی در زائران است

وی هدف از انجام کارهای فرهنگی را ایجاد تغییر و تحول روحی و اخلاقی در زائران دانست و خاطرنشان کرد: باید در این راستا برنامه داشته باشیم چرا که بدون هدف و برنامه حرکت کردن به جایی نخواهیم رسید.

خطوط قرمز دو کشور ایران وعربستان باید رعایت شود

قاضی عسگر افزود: معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری برنامه‌های بسیار خوبی را طراحی کرده است و مسئولان فرهنگی باید با هماهنگی مدیر و روحانی کاروان، برنامه‌های خود را انجام دهند.

وی روحانیون کاروان‌ها را مسئول اصلی امور فرهنگی کاروان‌ها عنوان کرد و ابراز داشت: مسئولان فرهنگی باید با همکاری و همدلی در راستای خدمات رسانی فرهنگی به زائران تلاش کنند و رابطان و مسئولان فرهنگی نیز باید با تعامل با روحانیان برنامه‌های فرهنگی خود را در هتل‌ها طراحی کنند و به مشورت و نظرات دیگران احترام گذاشته و خدای ناکرده با منت نهادن بر روی دیگران، اجر معنوی کار‌هایشان را از بین نبرند.

سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست‌های کلی مهم بعثه مقام معظم رهبری در عربستان اشاره کرد و اظهار داشت: نباید کارهایی که بین ایران و عربستان تنش ایجاد می‌کند رخ دهد چرا که سیاست کلی بعثه مقام معظم رهبری پرهیز از انجام امور تنش زا است و دو طرف خطوط قرمزی دارند که باید رعایت کنند.

برنامه‌های فرهنگی زائران را خسته نکند

حجت الاسلام قاضی عسگر در ادامه به برخی از موضوعاتی که باید مسئولان فرهنگی کاروان‌ها بر آن‌ها اشراف داشته باشند اشاره کرد و افزود: حفظ شئونات دینی، توجیه بودن نسبت به مسائل حج، آسیب‌شناسی، نیازسنجی و توجه به نیازهای زائران از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که مسئولان فرهنگی عمره باید نسبت به آن‌ها توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه طراح نظام پیشنهادات در بعثه مقام معظم رهبری در حال راه اندازی است گفت: روحانیون، مدیران، مسئولان فرهنگی حج و عمره و همچنین زائران می‌توانند با ارائه دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود ما را در خدمات رسانی بهتر به حجاج و زائران یاری کنند.

حجت الاسلام قاضی عسگر در پایان با تأکید بر اینکه مسئولان فرهنگی عمره باید با زمان بندی درست برنامه‌های خود را به گونه‌ای اجرا کنند که زائران از آن استقبال کنند و خسته نشوند ابراز داشت: در این راستا تلاش شده است امکانات لازم جهت انجام مطلوب برنامه‌های فرهنگی طراحی و تامین شود.
 

کد خبر 1236721

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha