۲ بهمن ۱۳۸۹، ۱۲:۴۷

24 هزار متر از رودخانه های گلستان دیواره سازی شد

24 هزار متر از رودخانه های گلستان دیواره سازی شد

گرگان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت‌ آب منطقه‌ای گلستان گفت: در مجموع تاکنون 24 هزار و 800 متر عملیات اجرایی و دیواره‌سازی در رودخانه‌های استان انجام شده است.

 به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، ایرج حیدریان صبح شنبه در کارگاه تخصصی ارزیابی شکست سدها و برنامه‌های اضطراری در گرگان افزود: تاکنون بیش از 717 کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی و ساماندهی شده است.

وی اظهار داشت: مدیریت رودخانه‌ها یکی از روش‌های سازه‌ای موثر در کاهش خطرات ناشی از سیلاب است.
 
حیدریان با اشاره به مدیریت غیر سازه‌ای سیلاب، تصریح کرد: در این خصوص نیز نقشه‌های خطر، حریم و بستر و  پهنه‌بندی سیل رودخانه‌ها  تهیه شده و پیامدهای ناشی از شکست سد ها آنالیز  شده است.
 
وی افزود: در بخش مدیریت خطر سیل و هشدار سیل اضطراری نیز تعداد ایستگاه بارانسنجی و هیدرومتری افزایش و حوضه های تحت پوشش این دستگاهها توسعه یافته است.
  
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان مدیریت خطر سیل با ایجاد سیستم هشدار سیل محلی در مناطق سراب حوضه‌ها را از دیگر اقدامات غیرسازه‌ای در مدیریت سیلاب برشمرد.
 
وی با بیان اینکه راه‌اندازی سیستم هشدار سیل یکی از مهم‌ترین اقدامات غیرسازه‌ای در کنترل سیلاب است، خاطرنشان کرد: احداث بیش از 50 ایستگاه  هواشناسی، بارانسنجی و هیدرومتری، ایجاد بستر مخابراتی تلفن، موبایل و ماهواره، تهیه و بکارگیری مدل‌های بارش رواناب و همچنین اطلاع‌رسانی از طریق ستاد حوادث استان را از ویژگی‌های مهم این سیستم است.
 
حیدریان با اشاره به نقش مهم مردم در کاهش خسارات ناشی از سیل، آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی را از مهمترین برنامه‌ها در مدیریت غیرسازه‌ای سیلاب برشمرد و بر افزایش سهم مقوله اطلاع‌رسانی و آگاهی رسانی تاکید کرد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان، تعیین ضوابط ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها، تعیین تراز جاده ها و ابعاد دهنه پل‌ها و عرض بهینه رودخانه در جاده پارک ملی و سایر ابنیه و پل‌ها در جاده‌های شرق استان  را از دیگر اقدامات انجام شده در مدیریت کاهش خطرسیلاب برشمرد.
کد خبر 1237193

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha