به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، حجت الاسلام سید داوود روحانی حسینی در نشست « جامعه اخلاقی و حقوق بشر» رهنمودهاى اخلاقى را برترین ضامن تحقق حقوق انسانها دانست و گفت: پیوند میان اخلاق و حقوق، ضامن اجراى همه تعالیمى است که قانونگذاران تاریخ، عمر خود را بر سر آن صرف کردهاند تا انسان به حق دیگران چشم آز ندوزد و حقوق دیگران را محترم بدانند.
این محقق و پژوهشگر مسائل حقوق بشر اسلامی، حقوق بشر و جایگاه اخلاق در قرآن را بی بدیل توصیف کرد و افزود: قرآن کریم رهنمودهاى اخلاقى را برترین ضامن اجراى احکام الهى و تحقق حقوق انسانها مىشمارد و باید گفت هرگاه قرآن مسالهاى اخلاقى را طرح مىسازد، از آرمانهاى اخلاقى همچون حقوق انسانها یاد می کند.
حجت الاسلام روحانی حسینی یکى از والاترین بخشهاى زندگى اجتماعى انسان را اقتصاد و گردش مال در جامعه دانست و افزود: بسیارى از مقررات حقوقى براى تنظیم همین بخش بنا نهاده شده است.
وی با اشاره به اینکه برآمد همه پیامهاى قرآن این است که انسان باید با تلاش اقتصادى درهمه زمینهها در جستجوى نعمتهاى خداوند برآید تا به قدر استعداد خویش بهره گیرد، افزود: انسان وظیفه دارد که بلند همت و سرافراز باشد و چنین فردى همواره در پى دهش به دیگران است و نه کاهش از آنها و هنگامى که کار بدین جا رسد، آنگاه فروغ احسان و بخشش همه جا را فرا مىگیرد .
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی استان با اشاره به اینکه خیزشهاى مالى و مادى، باید در خدمت هدف بلند باشند، مال اندوزى و افزون خواهى و زیادهجویى را به دهش و بخشش تبدیل شود، ادامه داد: این پیوند میان اخلاق و حقوق، ضامن اجراى همه تعالیمى است که قانونگذاران تاریخ، عمر خود را بر سر آن صرف کردهاند تا انسان به حق دیگران چشم آز ندوزد و حقوق دیگران را محترم شمارد .
وی هدف و زیرساز غایى نظام حقوق بشر در نظام حقوقى اسلام را نورانى ساختن جامعه انسانى دانست و افزود: البته سالک این راه، در میانه مسیر، از منزلگاه عدل و قسط هم مىگذرد و عدل هدف متوسط این نظام است، اما زیرساز غایى نظام حقوق بشر در غرب را اگر خوشبینانه بدان بنگریم این است که انسانها از «استاندارد» ها و هنجارهاى مطلوب یک زندگى متمدنانه بهره گیرند و تعیین کننده این «میزان» ها و «هنجار» ها چیزى جز آرزوها، خواستها، بلندپروازىها، رغبتها و در یک واژه «هوس» ها نیست.
نظر شما