۴ بهمن ۱۳۸۹، ۱۵:۴۳

منوری:

نگاه نویسنده کتاب "گنجینه الاسرار" به حماسه کربلا متفاوت است

نگاه نویسنده کتاب "گنجینه الاسرار" به حماسه کربلا متفاوت است

مشهد - خبرگزاری مهر: شاعر مشهدی گفت: عمان سامانی دیدگاهی متفاوت و خاص به مقوله عاشورا و کربلا دارد.

به گزارش خبرنگار مهر درمشهد، هادی منوری یکشنبه شب در نشست نگاهی به کتاب گنجینة الاسرار عمان سامانی که در مرکز آفرینش های هنری آستان قدس و در آستانه اربعین حسینی برگزار شد، گفت: عطش از نگاه عمان تشنگی نیست بلکه جستجو است برای رسیدن که در این بیت اینگونه  می سراید؛ "می گرفتی از شط توحید آب / تشنگان را می رساندی با شتاب / تا قیامت تشنه کامان صبا /می خورند از رشعه آن مشک آب" و اینگونه است که نگاه عمان، نگاهی خلاقانه به حماسه کربلا می شود.

شاعر مجموعه "کوچه های بی تقویم" اظهار داشت: عمان سامانی به عاشورا نگاهی عمیق دارد و او عاشورا را یک روز معمولی نمی‌بیند که در آن ۷۲ نفر با لب تشنه با یک لشکر تا دندان مسلح، رودر رو شده‌اند.

این شاعر مشهدی افزود: عمان سامانی، عاشورا را یک واقعه سترگ می‌داند که در آن عاشقان پاکباخته، جان خودشان را به کف گرفته تا همه جهانیان ببیند که "جان به کف بگرفته از بهر نیاز / چشمشان بر اشتیاق دوست باز".

نویسنده کتاب "پاره خطی تا ماه" افزود: عاشورا در نگاه عمان، جنگ عقل است با عشق، جنگ سیاهی است با سپیدی و جنگ جهل در مقابل دانایی است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه عمان سامانی، یک نگاه عارفانه و حماسی است و از پایین به عاشورا نگاه نمی‌کند بلکه نگاه او از اوج عرفان و حماسه است که از همین رو در شعر او تکیه بر لبهای تشنه، آتش زدن خیمه‌ها و به اسیری رفتن زنان و کودکان نیست.

این پژوهشگر افزود: شعر عمان سامانی علاوه بر ایجاد حالت حزن و اندوه در خواننده او را به فلسفه وجودی عاشورا نزدیک می‌کند و سعی می‌کند، خواننده را از سطح به عمق ببرد که به همین دلیل علاوه بر استفاده از نشانه‌ها و اصطلاحات عرفانی با خلق تصاویر بدیع و مضامین نو سعی می‌کند به فلسفه عاشورا اشاره کند.

میرزا نورالله "عمان سامانی" ملقب به تاج الشعرا از شاعران صاحب نام و پر آوازه سالهای ۱۲۵۸ تا ۱۳۲۲ قمری است. از آثار عمان سامانی، می‌توان به گنجینه الاسرار، مخزن الدرر، معراج نامه و دیوان اشعار اشاره کرد که در این میان ، مثنوی "گنجینه الاسرار"  یکی از مهم ترین آثار عمان سامانی درباره عرفان عاشورا است.

کد خبر 1238488

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha