۴ بهمن ۱۳۸۹، ۹:۴۷

اختلاف اعضای شورای شهر گرگان بر سر افزایش نرخ عوارض

اختلاف اعضای شورای شهر گرگان بر سر افزایش نرخ عوارض

گرگان - خبرگزاری مهر: مهر: تعرفه های عوارض شهرداری گرگان برای سال آینده تعیین شد و در عین حال برخی اعضای شورای شهر گرگان معتقدند که افزایش نرخ منطقی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، تعرفه های عوارض شهرداری گرگان برای سال 1390 در دستور کار دویست و نود و چهارمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر گرگان قرار گرفت و نرخ آن تغییر کرد،.

فائزه عبداللهی سخنگوی شورای شهر شهر گرگان گفت: در این نشست موضوعاتی از جمله اصلاح مصوبه عوارض کارشناسی، اصلاح مصوبه تجاری شناور، عوارض فضاهای ورزشی و عوارض کسری پارکینگ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان افزود: بر این اساس مقرر شد عوارض کارشناسی تمام استعلامات از جمله بانک، دفترخانه، صنفی و غیره هنگام صدور پروانه ساختمانی، تمدید، عدم خلاف و پایان کار برای عرصه به ازای هر مترمریع 600ریال و عوارض اعیانی به ازای هر مترمربع 1200 ریال محاسبه شود.
 
وی اظهار داشت: در این جلسه همچنین اصلاح مصوبه چند باب به یک باب تجاری، اصلاح مصوبه عوارض مازاد بر سطح اشغال، تراکم و طبقات، اصلاح فرمول میانگین سطح واحد در مصوبه زیر بنا، اصلاح مصوبه محاسبه تراکم انباری در همکف، تمدید پروانه ساختمان و اصلاح تعمیرات ساختمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
سخنگوی شورای شهر گرگان در ادامه از وضع تعرفه های عوارض نصب دکل های BTS خبر داد و تصریح کرد: با توجه به بند 16 ماده 71 قانون شوراهای اسلامی شهر در خصوص نحوه محاسبه عوارض نصب دکل های BTS در املاک اشخاص برای سال آینده مقرر شد پس از ارائه اسناد و مدارک مالکیت در صورت داشتن پروانه ساختمانی یا عدم خلاف ساختمانی، ضمن رعایت تعریض مساحت سطح مقطع فونداسیون دکل در 25 برابر قیمت منطقه ای ضرب شود.
 
 
عبداللهی با تاکید بر اینکه به اعتقاد بسیاری از متخصصان امواج الکترو مغناطیسی که به دنبال نصب دکل های BTS در مناطق مسکونی منتشر می شود، باعث بروز مشکلات خونی و مغزی برای ساکنان و سبب ایجاد تغییراتی در زیست شهروندان، جانوران و گیاهان شهر می شود، یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از آنتن‌ها با فاصله کمی از منازل شهروندان و حتی در مدارس و مهدکودک ها نصب می‌شود که باید سیستمی تعریف شود تا شرکت‌های ارتباطی بدون مجوز و نظارت شورای شهر اقدام به نصب آنتن و دکل های مخابراتی نکنند و میزان این عوارض و آسیب‌های آن روی شهروندان و سلامت آنها بررسی شود.
 
این عضو شوری شهر گرگان اظهار داشت: افزایش 15 درصدی تعرفه عوارض کسب صنفی برای سال 1390 نسبت به سال جاری نیز یکی دیگر از مصوبات این جلسه بود.
 
رئیس کمیسیون اداری و مالی شورای شهر گرگان در ادامه با اشاره به تبصره 11 ماده 100 قانون شهرداری ها که «آیین‌نامه ارزش معاملاتی ساختمان پس از تهیه توسط شهرداری و تصویب انجمن شهر در مورد اخذ جرائم قابل اجراست و این ارزش معاملاتی سالی یکبار قابل‌تجدیدنظر خواهد بود.» تصریح کرد: در این طرح مقرر شد ساخت و سازها با کاربری خدماتی، آموزشی، صنعتی، دامداری و ورزشی معادل پروژه های مسکونی و یا تجاری محاسبه شود.
 
عبداللهی با اشاره به اینکه قبل از این مصوبه تمام ارزش معاملاتی ساختمان ها توسط شهرداری به صورت کاربری مسکونی و تجاری محاسبه می شد، یادآور شد: شورای اسلامی شهر و شهرداری گرگان به منظور حمایت از پروژه های خدماتی، آموزشی، صنعتی، دامداری و ورزشی، گردشگری و اقامتی اجرای این طرح را در دستور کار خود قرار داد.
 
وی با بیان این مطلب که بر اساس ماده 100 قانون شهرداری ها مالکان اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ کنند، تصریح کرد: بر اساس این مصوبه مراکز آموزشی معادل مسکونی، بهداشتی و درمانی با مجوز دانشگاه علوم پزشکی معادل مسکونی، پروژه ورزشی دولتی معادل دولتی و خصوصی معادل 50 درصد مسکونی، پروژه های اداری و انتظامی بخش دولتی معادل 70 درصد تجاری، پروژ های گردشگری و اقامتی معادل مسکونی، پروژ های مذهی با مجوز سازمان اوقاف و امور خیریه یا سازمان تبلیغات اسلامی معادل 10 درصد مسکونی، دارمداری ها و مرغداری ها با مجوز از سازمان جهاد کشاورزی معادل 30 درصد تجاری، پروژه های فرهنگی با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی معادل 20 درصد مسکونی و صنایع واقع در حریم معادل 50  درصد تجاری محاسبه خواهد شد.
 
وی در پایان اظهار داشت: در صورتی که تخلفات در این مصوبه به صورت کاربری های مختلط باشد، به تفکیک هر کاربری جرایم مربوطه لحاظ خواهد شد.
 
افزایش نرخ عوارض منطقی نیست
 
در عین حال زهر نورا دیگر عضو شورای شهر گرگان، با انتقاد به لایحه افزایش عوارض شهرداری گفت: درآمدهای شهرداری نباید صرفاً از محل عوارض ها باشد.
 
وی با بیان این مطلب که افزایش درآمدهای شهرداری باید از طرق ارایه سایر خدمات شهری انجام شود، افزود: در شرایط کنونی و با توجه به طرح هدفمندی یارانه ها افزایش عوارض شهرداری تمام آحاد جامعه را تحت تاثیر مسائل اقتصادی قرار خواهد داد.
 
این عضو شورای شهر در ادامه افزایش عوارض شهرداری را عاملی در جهت کاهش ساخت و سازهای قشر مرفه، بیکاری شاغلین و کارگران ساختمانی و بروز مسائل و مشکلات عمده برای قشر ضعیف جامعه دانست و اظهار داشت: با توجه به وضعیت کنونی مسکن باید با اتخاذ تصمیمات درست و برنامه ریزی دقیق برای بازار مسکن و ساخت و ساز آرامش ایجاد کرد.
 
نورا با اشاره به اینکه کلانشهرهایی مانند تهران، تبریز و ساری در سال جاری افزایشی در تعرفه های عوارض شهرداری نخواهند داشت، تصریح کرد: تداوم توسعه پایدار و همه­ جانبه شهر امروزه وجه­ مشخصه یک مدیر موفق شهری  است که لازمه آن برخورداری از درآمد پایدار، منظم و قانونی و منطقی حاصل از عوارض شهری است.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: افزایش عوارض های شهری باید در پاسخ به نیازجمعی شهروندان صورت گیرد و در واقع باید نقطه آغازی برای سایر اقدامات جمعی مفید باشد و نه اینکه مشکلات بیشتر و حادتری در زندگی روزمره شهروندان ایجاد کند.
 
شهر گرگان 274 هزار نفر جمعیت دارد.
کد خبر 1238592

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha