۷ بهمن ۱۳۸۹، ۱۲:۰۲

گزارش خبری/

ادامه اعتراضات مردمی در مصر/ جنگ خیابانی در سوئز

ادامه اعتراضات مردمی در مصر/ جنگ خیابانی در سوئز

به نظر می رسد پایه های حکومت 30 ساله حسنی مبارک امروز لرزان تر از هر زمانی شده است، تظاهرات "خشم" مردم مصر که از روز سه شنبه آغاز شده است در حال گسترش به تمام شهرهاست، هر چند نیروهای امنیتی و پلیس مبارک با خشونت هر چه تمام تر به سرکوب آن می پردازند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اعتراضات گسترده مردمی در مصر به  گرانی، بیکاری، فقر و ادامه حکومت حسنی مبارک که از 30 سال پیش بر مصر حاکم است، وارد سومین روز پیاپی خود شده است.

روز گذشته تظاهرات گسترده ای در مرکز قاهره، اسکندریه و سوئز برگزار شد و نیروهای پلیس و امنیت رژیم حاکم با خشونت هر چه تمام تر به سرکوب مردم پرداختند و حدود هزار تظاهرکننده را دستگیر کردند.

اعتراضات "خشم" در مصر همچنان ادامه دارد، سوئز بزرگترین شهر واقع در دریای سرخ شاهد درگیری شدید میان مردم و نیروهای امنیتی بود و نیروهای امنیتی با باتوم و گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی برای متفرق کردن مردم خشمگین تلاش کردند.

در تظاهرات روز گذشته سوئز، دهها نفر از شهروندان خشمگین در حمله نیروهای امنیتی مبارک زخمی شدند و دادگاه حکومتی دهها نفر را به اتهام برهم زدن اوضاع و اغتشاش به حبس محکوم کرد.

نیروهای امنیتی و پلیس تمام مناطق شهر سوئز را به محاصره خود در آورده اند و برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات تلاش می کنند.

شدت خشونت نیروهای امنیتی و پلیس حکومت مصر با مردم سوئز به حدی بوده است که شاهدان اوضاع این شهر را به "جنگ خیابانی" تشبیه کرده اند.

رژیم حسنی مبارک روز گذشته تمام کانالهای ارتباطی با شهر سوئز را قطع کرده است.

وحشت حکومت مبارک از احتمال برگزاری تظاهرات میلیونی پس از نماز جمعه

به گزارش مهر، شبکه الجزیره از دعوت گروههای مخالف رژیم مبارک از مردم برای شرکت در تظاهرات میلیونی پس از نماز جمعه در شهرهای مختلف به ویژه قاهره، سوئز و اسکندریه خبر داده است.

احتمال برگزاری این تظاهرات میلیونی، سبب خشم و هراس هیئت حاکمه مصر شده است و به همین سبب تدابیر امنیتی در شهرهای مختلف بسیار تشدید شده است.

نیروهای امنیتی امروز از برگزاری چندین تجمع مردمی ضد حکومت مبارک جلوگیری کردند .

خشونت بیش از حد پلیس و نیروهای امنیتی رژیم حسنی مبارک با مردم مصر به حدی رسیده است که صدای حامیان غربی اش را هم بلند کرده است و در این راستا هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و همتای آلمانی خود در موضعی فریبکارانه، از حکومت مصر خواستند اجازه برگزاری تظاهرات مردمی را بدهد.

حسنی مبارک از 30 سال پیش همچنان بر مردم مصر حکومت می کند و با اعمال قانون فوق العاده با هر گونه اعتراض مردمی به شدت برخورد می کند؛ با این حال انقلاب مردم تونس و سرنگونی رژیم بن علی، بارقه امید را به مردم مصر برگرداند تا آنها نیز با الگوگرفتن از مردم تونس بتوانند به حکومت دیکتاتوری 30 ساله مبارک پایان دهند.
 
در این حال عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب در واکنش به خشم فزاینده مردم جهان عرب از حکام خود گفت : اصلاحات برای پاسخگویی به مطالبات شهروندان عرب که خواهان زندگی بهتر هستند، یک ضرورت است.

موسی که مسئولیت وزارت امور خارجه مصر را در کارنامه خود دارد، در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس افزود : شهروندان عرب خشمگین هستند و ما هم احساس سرخوردگی می کنیم، اصلاحات مهمترین مسئله کنونی است و اکنون باید در تمام جهان عرب اجرا شود.

این اعتراضات گسترده و تظاهرات خودجوش مردمی از زمان حاکم شدن حسنی مبارک بر مصر از سال 1981 تا کنون سابقه نداشته است.
 

کد خبر 1240467

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha