۹ بهمن ۱۳۸۹، ۹:۲۶

این بار با سخنرانی ویراستاران/

جلد اول "فرهنگنامه تاریخی مفاهیم فلسفه" دوباره نقد می‌شود

جلد اول "فرهنگنامه تاریخی مفاهیم فلسفه" دوباره نقد می‌شود

نشست نقد و بررسی جلد اول کتاب "فرهنگنامه تاریخی مفاهیم فلسفه" عصر امروز (شنبه 9 بهمن) در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی این کتاب پنجشنبه هفته گذشته (7 بهمن) با حضور غلامرضا اعوانی، پرویز ضیاء شهابی، میر شمس‌الدین ادیب سلطانی و محمدرضا بهشتی در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد اما به سبب اینکه فرصتی برای سخنرانی ویراستاران کتاب فراهم نشد، مقرر شد عصر امروز شنبه (9 بهمن) این نشست تجدید شود.

بر این اساس نشست مذکور ساعت 16:30 امروز با حضور محمدرضا حسینی بهشتی، بهمن پازوکی و علی محمد صابری و این بار در سرای اهل قلم برگزار شود.

جلد اول کتاب "فرهنگنامه تاریخی مفاهیم فلسفه" که به موضوع فلسفه هنر اختصاص دارد، به تازگی از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مؤسسه فرهنگی - پژوهشی نو‌ارغنون منتشر شده است.

این مجلد ترجمه گزیده‌ای است از مدخلهای مربوط به حوزه زیبا‌شناسی و فلسفه هنر و برگرفته از کتابی آلمانی با عنوان Historisches Worterbuch der Philosophie  با سرویراستاری یوآخیم ریتر، کارلفرید گروندر و گتفرید گابریل.

ترجمه فارسی  جلد اول فرهنگنامه مذکور را محمدرضا حسینی بهشتی و بهمن پازوکی ویراستاری کرده‌اند.

متن فرهنگنامه در زبان اصلی در 12 جلد تنظیم شده که نشر آن از 1971 میلادی آغاز و با چاپ جلد سیزدهم که شامل "فهرستها" است، در سال 2004 به پایان رسید. مدخلهایی که در کتاب حاضر به فارسی ترجمه شده‌اند، عبارتند از: زیباشناسی، امر زیباشناختی، فلسفه هنر، تاریخ هنر، علم هنر، فنون آزاد ،فنون مکانیکی، هنر (فن)، اثر هنری، خواست هنری، داور هنری، دین هنری، غایت هنر، هنر انتزاعی، هنر ناب، هنر، شعر، هنر شعرسرایی، والا، امر والا.
کد خبر 1241238

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha