۹ بهمن ۱۳۸۹، ۱۴:۲۹

سه شنبه در قم؛

دومین نشست تخصصی حقوق ادیان برگزار می‌شود

قم - خبرگزاری مهر: دومین نشست تخصصی حقوق ادیان از سلسله نشست‌های حقوق ادیان و دین داران به همت گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، دبیر علمی نشست تخصصی حقوق ادیان صبح شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص برگزاری این نشست گفت: این نشست تخصصی از سلسه نشست‌های «حقوق ادیان و دین داران» می‌باشد که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری وزارت امور خارجه و مرکز بین المللی گفتگوی ادیان برگزار می‌گردد که جلسه قبلی آن نیز با موضوع حقوق ادیان یا حقوق انسان برگزار شده بود.

حجت‌الاسلام ابراهیم باطنی در ادامه بیان داشت: حوزه «حقوق دین و دین‌داری» از جمله برنامه‌های بلند‌ مدت گروه فقه و حقوق است که به دلیل چالش‌های موجود، مورد توجه و تأکید قرار دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: برگزاری جلسه هماهنگی «سمینارهای بین المللی حقوق ادیان» با حضور نمایندگانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات، وزارت امور خارجه و پژوهشگاه فرهنگی و اندیشه اسلامی، ضرورت تشکیل جلساتی در قالب نشست‌های تخصصی، جهت روشن شدن ابهامات ادبیات و استحکام مبانی تئوریک بحث را ایجاب کرد.

وی به اهداف برگزاری این نشست اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در راستای ارزیابی و زمینه‌سازی برگزاری همایش ملی در سال 1390، به دلیل آسیب‌شناسی، تعمیق بحث و تمحیض در موضوع، متولی این مهم با اهداف افزایش زمینه تعمق تمحض در حقوق ادیان با تأکید بر سه محور، تبیین مبنا، ماهیت و جایگاه حقوق ادیان، بررسی افتراق و اشتراک دیدگاه اسلام و دیدگاه لیبرال حاکم بر فضای حقوق بین‌الملل و بررسی امکان ارتباط و ایجاد زبان مفاهمه دو رویکرد درون دینی (اسلام) و برون دینی اقدام به برگزاری این نشست خواهد کرد.

حجت‌الاسلام باطنی ادامه داد: در این نشست تخصصی دکتر فرهاد ممدوحی و ناصر قربان نیا با موضوع «بررسی راهکار‌ها و راهبرد بین المللی مقابله با توهین به ادیان» سخنرانی خواهند کرد و حجت الاسلام حسینی و دکتر حکمت نیا به عنوان ناقد در این نسشت حضور خواهند داشت.

بر پایه این گزارش این نشست علمی صبح سه‌شنبه‌ 12 بهمن‌ماه با حضور علما، طلاب، دانشجویان و تنی چند از نخبگان و صاحبنظران در حوزه حقوق ادیان و اصحاب رسانه در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.
لازم به ذکر است شرکت در این نشست برای عموم علاقمندان آزاد است.
 

کد خبر 1241680

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha