۱۵ بهمن ۱۳۸۹، ۱۲:۴۷

هفته اول فوریه انجام می‌شود؛

برگزاری مراسم هفته جهانی هماهنگی ادیان در نقاط مختلف جهان

برگزاری مراسم هفته جهانی هماهنگی ادیان در نقاط مختلف جهان

بدنبال نامگذاری هفت روز اول ماه فوریه ( 12 تا 17 بهمن) بعنوان هفته هماهنگی بین ادیان از سوی سازمان ملل متحد گروهها و سازمانهای دینی مختلفی در سراسر دنیا اقدام به برگزاری مراسم و رویدادهایی برای گرامیداشت این هفته کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل منابع مختلف اینترنتی، هدف از نامگذاری هفته هماهنگی بین ادیان از سوی سازمان ملل که قرار است از این پس هفت روز اول ماه فوریه برگزار شود به رسمیت شناختن نیاز ضروری برای گفتگو میان ادیان و مذاهب به منظور ارتقای درک دوجانبه ، هماهنگی و همکاری میان مردم است.

دکتر اولاو فیکسه دبیر کل شورای جهانی کلیساها در این رابطه اظهار داشته است: هفته هماهنگی بین ادیان زمان مهمی برای حضور در گفتگوهای بین ادیان است. ما با به رسمیت شناختن این هفته در جوامع دینی خود با دعاها ، بیانیه های عمومی و سایر راه ها در جهت ارتقای گفتگوی بین فرهنگی و بین دینی حرکت خواهیم کرد.

وی افزود: این هفته زمان مهمی برای یادآوری این امر است که افراد بسیاری بدنبال ایجاد تفرقه میان پیروان ادیان مختلف هستند و با یافتن راه حلهایی که زندگی ما را از تمام اشکال عدم تساهل و تبعیض نجات می دهد مخالفت می کنند.

ابتکار عمل نامگذاری هفته هماهنگی بین ادیان با حمایت گسترده از سوی سران دینی و سیاسی سراسر دنیا روبه رو شد.

در سراسر دنیا مراسمی برای گرامیداشت این هفته برگزار شده که در آن میان می توان به مراسم نیایش برای صلح و به صدا درآوردن زنگها در اتریش، نمایش فیلم و نشستهای دینی در آمریکا، مراسم ضیافت بین ادیان در استرالیا، همایشهای بین دینی در پاکستان و صبحانه بین ادیان در کانادا با حضور مسلمانان، کاتولیکها، لوتریها هندوها و یهودیان اشاره کرد.

براساس اظهارات دبیرکل شورای جهانی کلیساها، این شورا از تمام کلیساهای عضو دعوت کرده تا هفته هماهنگی بین دینی را با حضور اعضای سایر جوامع دینی جشن گرفته و عشق به خداوند و عشق به همسایه را به عنوان موضوعات محوری این هفته به نمایش بگذارند.

سه هدف مهم برای هفته هماهنگی بین دینی درنظر گرفته شده است. تلاشهای هماهنگی برای اقدامت مثبت، استفاده از اماکن مذهبی برای تقویت صلح و تشویق روحانیون دینی برای اعلام حمایت از صلح سه هدف درنظر گرفته شده برای نامگذاری این هفته است.

براساس اعلام پایگاه اعلام رسانی هفته هماهنگی بین دینی سازمان ملل تا دومین روز از این هفته 44 رویداد در سراسر جهان ثبت شده است.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت این هفته احترام به تنوع و گفتگوی مسالمت آمیز را برای همکاری خانواده بشری و مقابله با تهدیدهای پیش رو ضروری توصیف کرد.

بان کی مون گفت: تلاشهای دولتها ، جامعه مدنی و سایر بازیگران برای ایجاد اعتماد میان جوامع و افراد در قلب ابتکار عملهای سازمان ملل از ائتلاف تمدنها تا فعالیت در راستای حمایت از حقوق بشر، ارتقای انسجام اجتماعی و ایجاد فرهنگ صلح است.

وی افزود: اولین هفته جهانی هماهنگی بین ادیان فرصتی برای جلب توجه جهانی به تلاشهای رهبران دینی، جنبشهای بین دینی و افرادی است که در سراسر دنیا برای ترویج احترام متقابل و درک میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف فعالیت می کنند. از این رو این افرد نقش حیاتی در حمایت از تلاشهای سازمان ملل برای صلح ایفا می کنند.

کد خبر 1245355

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha