۱۷ بهمن ۱۳۸۹، ۱۰:۲۶

سندمو در گفتگو با مهر:

"ثروت ملل" اسمیت تأثیر زیادی در تاریخ اندیشه اقتصادی داشته است

"ثروت ملل" اسمیت تأثیر زیادی در تاریخ اندیشه اقتصادی داشته است

استاد بازنشسته مدرسه اقتصادی نروژ با اشاره به اینکه آرای آدام اسمیت در تاریخ اندیشه اقتصادی برجسته و مهم است گفت: کتاب آدام اسمیت با عنوان "ثروت ملل" از آثار مهم و تأثیرگذار در تاریخ اندیشه اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب "تکامل اقتصاد: تاریخ اندیشه اقتصادی" اثر انر سندمو از سوی انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر شده است.

دکتر سندمو استاد بازنشسته مدرسه اقتصادی نروژ و اقتصاددان برجسته معاصر در مورد این کتاب و فرضیه خود در آن به خبرنگار مهر گفت: این کتاب به بررسی آرای اندیشمندان کلیدی و برجسته تاریخ اندیشه اقتصادی در سه قرن گذشته می‌پردازد.

وی افزود: هدف از نگارش این اثر این بوده که تاریخ اندیشه اقتصادی جدی گرفته شود و اهمیت آن مورد توجه اندیشمندان قرار گیرد.

وی تأکید کرد: هدف این بوده تا نشان داده شود چگونه مفاهیم و اصطلاحات رایج کنونی در اقتصاد شکل گرفته و تکوین یافته است. از اینرو سیر تحول مفاهیم رایج در اقتصاد از آدام اسمیت تا دوران پس از جنگ مورد بررسی قرار گرفته اند.

وی در ادامه به محتوای کتاب اشاره و گفت: کتاب حاضر در 19 فصل سامان یافته است. در فصل اول به بررسی موضوع علم و تاریخچه آن پرداخته‌ام. فصل دوم به بررسی آرای اقتصادی قبل از آدام اسمیت پرداخته است. علت انتخاب آدام اسمیت به عنوان مرز، تأثیرگذاری و اهمیت این اندیشمند در تاریخ اندیشه اقتصادی است.

وی تصریح کرد: اهمیت آدام اسمیت باعث شد تا فصل سوم کتاب به طور اختصاصی به آرای او اختصاص یابد. کتاب آدام اسمیت با عنوان "ثروت ملل" از آثار مهم و تأثیرگذار در تاریخ اندیشه اقتصادی است.

وی یادآور شد: در فصل چهارم به بررسی مکاتب کلاسیک اقتصادی پرداخته‌ام و آرای اندیشمندانی چون توماس رابرت مالتوس و دیوید ریکاردو را مورد بررسی قرار داده‌ام.

وی تأکید کرد: فیلسوفان و اقتصاددانان دیگری که مورد توجه بوده‌اند جان استوارت میل و کارل مارکس هستند. جان مینارد کینز که باعث انقلابی در تاریخ اندیشه اقتصادی شده نیز مورد توجه بوده است.

"سندمو" در میان آرای اقتصاددانان معاصر آرای اندیشمندانی چون جان هیک، میلتون فریدمن و پل ساموئلسون را مورد بررسی قرار داده است. در این اثر بسط و توسعه نظریه‌های مرتبط با قیمت، بازار، پول، جمعیت و انباشت سرمایه و انتخاب میان دو نظام سوسیالیسم و اقتصاد بازار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

کد خبر 1246056

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha