۱۷ بهمن ۱۳۸۹، ۹:۵۶

پایان حکم داوری اردکانی در فرهنگستان/ فرهنگستان منتظر تصمیم احمدی‌نژاد

پایان حکم داوری اردکانی در فرهنگستان/ فرهنگستان منتظر تصمیم احمدی‌نژاد

رضا داوری اردکانی که از سال 77 تا کنون رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی است حکم ریاستش در این فرهنگستان به پایان رسیده و سرنوشت تمدید حکم وی در انتظار تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهور در مقام ریاست عالیه فرهنگستانها است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آخرین تغییرات اساسنامه فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، مجمع عمومی فرهنگستان دیگر حق انتخاب رئیس فرهنگستان را ندارد و حق انتخاب رئیس فرهنگستان به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شده است.

 حکم دکتر داوری اردکانی حدود یک ماه است که به پایان رسیده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع تصمیم گیری برای تمدید حکم ریاست دکتر داوری اردکانی است.   
 
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 24/08/1373 این شورا اقدام به اصلاح اساسنامه فرهنگستان علوم کرده و پس از اصلاح تأکید کرده است: "رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران از میان سه نفر از دانشمندان برجسته کشور به انتخاب مجمع عمومی فرهنگستان و حکم ریاست جمهوری (ریاست عالیه فرهنگستان ) برای چهار سال منصوب می شود و انتخاب مجدد وی برای یک دوره دیگر بلامانع است."
 
تغییر مجدد برخی مواد اساسنامه فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، حق انتخاب رئیس فرهنگستان را از مجمع عمومی سلب و به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار کرده است.
 
اکنون رضا داوری اردکانی نباید منتظر نظر مجمع عمومی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی باشد بلکه باید در انتظار شورای عالی انقلاب فرهنگی بماند که آیا با تمدید حکم وی موافقت می کند یا خیر.
 
در نود و سومین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران مورخ 6 آبان ماه سال 1389 مقرر شد نامه ای به رئیس جمهوری ارسال شود و از وی درخواست شود در صورت صلاحدید دوره ریاست دکتر داوری اردکانی تمدید شود.
 
این پیشنهاد با 37 رای موافق از 41 رای ماخوذه به تصویب رسید.
 
 
 
به گزارش مهر، عضویت پیوسته در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس تا کنون، کسب عنوان استاد نمونه کشوری در سال‌های 75 و 76، استاد ممتازی دانشگاه تهران، چهره ماندگار برگزیده سال 81، کسب نشان درجه یک دانش از ریاست جمهوری در سال 84 و کسب عنوان فارابی‌شناس برجسته ایران و دریافت تندیس ویژه فارابی در نخستین جشنواره بین‌المللی فارابی در سال 86 از جمله افتخارات استاد داوری اردکانی است.
 
ریاست فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به مدت 12 سال یعنی از سال 77 تا کنون، عضویت در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، سرپرستی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، عضویت در هیئت امناء فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران، عضویت در هیئت امناء دانشگاه تهران، عضویت در شورای‌عالی برنامه‌ریزی آموزشی، عضویت در هیئت امناء بنیاد ایران‌شناسی، ریاست هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، عضویت در شورای فرهنگ عمومی و ... از سوابق مدیریتی داوری اردکانی است که هم اکنون نیز پس از سال‌ها در برخی از این مسئولیت‌ها قرار دارد.
 
داوری اردکانی که به تازگی تحت عمل جراحی قرا گرفته است اکنون در سلامت کامل بسر می برد.
کد خبر 1246765

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha