۱۹ بهمن ۱۳۸۹، ۱۴:۴۹

امیدی تازه برای قطع نخاعی ها؛

جزئیات دستگاه ابداعی محققان ایرانی برای کمک به بیماران قطع نخاعی

جزئیات دستگاه ابداعی محققان ایرانی برای کمک به بیماران قطع نخاعی

دستگاه جدید برای کمک به بیماران قطع نخاعی که یک نوع پروتز عصبی است با همکاری محققان دانشگاه های علم و صنعت ایران و علوم پزشکی شهیدبهشتی ساخته شد این پروتز عصبی امید جدیدی برای بیماران قطع نخاعی در حرکت و کاهش عوارض ضایعات قطع نخاع ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این دستگاه جدید با همکاری دکتر عباس عرفانیان - رئیس مرکز تحقیقات فناوری عصبی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و دکتر علیرضا زالی - رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی این دانشگاه ساخته شده است.

محمدسعید جبل عاملی - رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران امروز در مراسم رونمایی از این دستگاه گفت: برنامه چهارم توسعه و سند چشم انداز زمینه ای را برای حرکت در مرزهای دانش برای محققان دانشگاه فراهم کرد و ما توانستیم در حوزه های بین رشته ای مهندسی پزشکی در بخشهای مواد و متالوژی، مکانیک، برق به عرصه فناوریهای توسعه یافته وارد شویم.

وی ورود به عرصه های مهم پزشکی را از سوی صنعت و دانشگاه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: رویکرد همکاری دانشگاههای فنی و مهندسی با دانشگاههای علوم پزشکی توانست ما را به سمت تولید دستگاههایی با فناوری های پیشرفته هدایت کند.

به گزارش مهر، در ادامه این مراسم دکتر عباس عرفانیان- رئیس مرکز تحقیقات فناوری عصبی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در تشریح ساخت این دستگاه گفت: پس از پایان جنگ تحمیلی و تجربه همکاری با جانبازان کشور مشکلات بسیار زیادی از قشر جانبازان که با مشکلات ضایعه نخاعی مواجه شده بودند را مشاهده کردیم.

وی افزود: از سوی دیگر میزان نرخ بالای ضایعه نخاعی در اثر سوانح ترافیکی ما را براین داشت که برای رفع مشکلات حرکتی و ضایعات ناشی از آن روش هایی را بیازماییم.

عرفانیان یادآور شد: روش های متعددی از جمله سلولهای بنیادی و حرکت در عضو فلج شده وجود دارد اما ما در ساخت این دستگاه از یکی از شاخه های جدید مهندسی عصبی با عنوان روش مهندسی برای شناخت سیستم عصبی استفاده کردیم و در نتیجه با استفاده از یک مدل ریاضی سلولهای عصبی را کنترل کردیم.

وی گفت: این محصول یک نوع پروتز عصبی است که در مرکز فناوری عصبی ایران در دانشگاه علم و صنعت طراحی شد. این پروتز یک ریز فناوری دارد که کنترل عصبی فرد را در اختیار می گیرد. هدف ما در طراحی این پروتز بازگرداندن عملکرد حرکتی در فرد ضایعه دیده است. حرکت با انقباض عضلات فلج صورت می گیرد و در عین حال از عوارض ضایعات از جمله زخم بستر هم کاسته می شود.

رئیس مرکز تحقیقات فناوری عصبی ایران یادآور شد: هدف نهایی ورود این فناوری به حوزه کلینیک و درمان برای بیماران قطع نخاعی است.

در ادامه این مراسم دو فیلم از نحوه حرکت دو بیمار بر اثر استفاده از این دستگاه به نمایش گذاشته شد. در ادامه این مراسم دکتر علیرضا زالی رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی این دانشگاه با اشاره به صدمات سنگین جامعه در اثر ضایعات نخاعی گفت: سالانه 196 هزار نفر مصدوم حوادث ترافیکی داریم که 45 تا 74 درصد این افراد از مصدومیت های نخاعی رنج می برند.

وی افزود: متوسط سنی مصدومان 26 سال است و گروه عمده این مصدومان در سن 15 تا 35 سال قرار دارند و در واقع کمک به مصدومان نخاعی یکی از دغدغه های نظام سلامت است چرا که بار اقتصادی اجتماعی زیادی را نیز به همراه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: ابتکار ویلچرهای ایستا در قرن اخیر راهکار بسیار خوبی برای بیماران قطع نخاعی به حساب می‌آید ولی این پروژه به صورتی عمل خواهد کرد که کنترل حرکات و اندام‌های عملیاتی بدن را فعال می‌کند و به نوعی فرآیند عصب‌سازی را به دنبال دارد و در نهایت سیستم اعصاب مرکزی که قطع شده است را به نقطه اولیه باز می‌گرداند.

وی تاکید کرد: ارائه این پروتز به صورت یک خدمت در قالب تفاهم نامه میان دانشگاه علم و صنعت و بیمارستان شهدای تجریش ارائه می شود و امیدواریم که حمایت های مادی و معنوی نیز از این ابداع فناورانه صورت گیرد.

کد خبر 1249020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علیرضا پودینه کرباسکی IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      1 0
      سلام عید گذشته مبارک قطع نخاع هستم و قادر به حرکت نیستم از کمر به پایین هیچ حس ندارم راهنمایی کنید دستگاه را از کجا تهیه کنم؟متشکرم علیرضا پودینه کرباسکی از زابل
    • جلیل09180844501 IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      0 0
      سلام بعرض شمابرسانم که بنده یک ضایع نخاعی هستم که 43سال پیش براثرسقوط از بلندی دچارضایعه نخاع ازناحیه گردن شدم وتمام سالهای گذشته رابا امیدزندگی کردم که روزی برای من وامثال من کاری بشودکه الحمدالله روزنه هایی داردپیدامیشودواکنون بنده حاضرم با دکترعباس عرفانیان برای آزمایشات روی بدنم همکاری کنم/
    • جلیل ازملایر IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
      0 0
      سلام بعرض شمابرسانم که بنده یک ضایع نخاعی هستم که 43سال پیش براثرسقوط از بلندی دچارضایعه نخاع ازناحیه گردن شدم وتمام سالهای گذشته رابا امیدزندگی کردم که روزی برای من وامثال من کاری بشودکه الحمدالله روزنه هایی داردپیدامیشودواکنون بنده حاضرم با دکترعباس عرفانیان برای آزمایشات روی بدنم همکاری کنم/