به گزارش گروه دين وانديشه خبرگزاري "مهر" به نقل از پايگاه اطلاع رساني رسا، وي در اين مراسم گفت : همان گونه كه جسم چهار بعد دارد، روح نيز داراي چهار بعد ميباشد و وجود افراد با اين چهار حس با هم آميخته است. اول بعد علمي، يعني علمخواهي و آگاهي است. هر بشري ميخواهد از هر حادثهاي مطلبي را بفهمد و اگر اين خواسته نبود هرگز بشر تمدن پيدا نميكرد. البته عدهاي از اين بعد بهره ميگيرند و ميشوند علامه حلي ـ ره ـ ولي عدهاي بهره نميگيرند و بيسواد ميمانند.
آيت الله سبحاني بعد اخلاق را دومين حس فطري انسان عنوان كرد و افزود: در تمام افراد نوعي تمايل به نيكي وجود دارد. سومين بعد در انسان زيبايي است و تمام اين آثار موجود در جهان مولود همين حس زيبايي است و بعد چهارم بعد مذهبي است. مسئله علاقه به خدا، مذهب و ماورءالطبيعت غالباً در نوجواني و جوانان نمايان ميشود و اگر مربي باشد ميشود متدين و اگر مربي نباشد در نيمه راه ميماند.
وي در ادامه با اشاره به شكلگيري دولت لائيك و كمونيست روسيه در سال 1917 تصريح كرد: نزديك به هفتاد و هفت سال بر ضد خدا و انبياء در اين كشور تبليغ كردند و فكر كردند ديگر ريشهها قطع شده است ولي همين كه فروپاشي گريبانگير روسيه شد بشر به فطرت خود برگشت. مسلمانان به دنبال مساجد و مسيحيان هم به دنبال كليسا رفتند، 70 سال تبليغ كردند اگر ميدانستند كسي در خانهاش نماز ميخواند مجازاتش ميكردند اما اين اقدامات اثربخش نبود. تمام زمينههاي فطري همين طورند، مثلاً اگر تمام عالم جمع شوند و 10 سال تبليغ كنند كه تجرد و تنهايي خوب و ازدواج بد است، از بين رفتن امر ازدواج امكانپذير نيست. البته شايد تعدادي ابله تحت تأثير قرار گيرند ولي تمام جهان دنبال آن نميروند.
استاد حوزه علميه قم مسئله خاتميت را مد نظر قرار داد و خاطر نشان كرد: ما معتقد هستيم آيين اسلام آيين خاتم است نه تنها جهاني بلكه خاتم است. برخي ميگويند جهان متغير است ولي قانون اسلام ثابت چگونه ميشود جهان را اداره كرد؟ اسلام دو نوع قانون دارد كه يك نوع مطابق فطرت و تغييرناپذير است و تا بشر باشد اين قانون هم خواهد بود. البته آن چيزي كه تغيير ميكند لباس قانون است.
نظر شما