۲۸ بهمن ۱۳۸۹، ۱۶:۱۱

مفاهیم جدید ازدواج سبب افزایش طلاق در جامعه شد

مفاهیم جدید ازدواج سبب افزایش طلاق در جامعه شد

ساری - خبرگزاری مهر: یک استاد جامعه شناسی از روند افزایش آمار طلاق در جامعه ابراز نگرانی کرد و گفت: شکل گیری مفاهیم جدید ازدواج سبب افزایش طلاق در جامعه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر عباسی صبح پنجشنبه در جلسه کارگروه اجتماعی استان در بررسی تحلیلی کاهش ازدواج و افزایش طلاق در استانداری مازندران افزود: طبق آمارهای رسمی طلاق رو به افزایش است و این موضوع نیاز به کارهای جدی از طریق سازمان های مرتبط دارد.

این استاد جامعه شناسی تصریح کرد: تغییرات ساختاری در حیطه مربوط به ازدواج و شکل گیری ازدواج ، نگرشهای خاصی را در نظام خانواده به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه در نظامهای سنتی خانواده علاوه بر وجود عیب و ایرادها اما علاقه مندی و ارتباطات قوی بسیار در بین آنها نهفته بود یادآور شد: این نگاه در سالهای اخیر، دگرگونی و تغییرات خاصی برای خانواده ها ایجاد کرده که در درجه نخست به وضعیت طلاق، افزایش سن ازدواج و کاهش سن طلاق دامن می زند.

عباسی با اشاره به آسیبهای طلاق در همه سنین و بالا بودن سن طلاق در گذشته، اظهار داشت: کاهش سن طلاق آسیب جدی تر و یک علامت هشدار دهنده است.

وی با بیان اینکه در شرایط سنتی گذشته خانواده از بعد اجتماعی یک نهاد و هر فرد دارای نقش و جایگاه بود خاطرنشان کرد: به نظر می رسد انتظار دو نسل از یکدیگر بیشتر شده و فاصله ها را زیاد می کند به گونه ای که والدین کنترل نسل جدید را از دست داده اند.

این استاد دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه نسل جدید نگاه تدافعی و واکنشی به باورهای والدین در مقابل ازدواج دارند افزود: شکل گیری مفاهیم جدید درباره ازدواج از دلایل افزایش طلاق و کاهش ازدواج است.

وی با بیان اینکه در گذشته نسبت به ازدواج نگاه مثبت وجود داشت، گفت: اکنون این نگاه در هنجارهای ارزشی کمتر شده و ازدواج بدون ارزیابی جدی صورت می گیرد.

عباسی با اشاره به اینکه از بین رفتن قبح طلاق، شرایط کار و اشتغال برای گروه خاص زنان، شکل گیری فضای اجتماعی برای نیمی از جامعه که درگذشته به این تراکم و با این شدت نبوده، خاطرنشان کرد: استقلال اقتصادی و مالی از دیگر دلایل طلاق است.

وی اشتغال هر دو والدین را یکی از مسائلی دانست که به قضیه طلاق دامن می زند و اظهار داشت: شکل گیری ساختار روابطی بین همسران با حداقل انرژی عاطفی و روانی از دیگر آسیبهای مورد توجه است.

عباسی تصریح کرد: گفتگوهای عاطفی همسران طی یک شبانه روز به نیم ساعت هم نمی رسد و این مسئله یک زنگ خطر است.

عباسی افزود: طلاق عاطفی به عنوان یک معضل جدی به سایر آسیبهای و به طلاق زوج ها دامن می زند.

وی با بیان اینکه رشد ازدواج های رمانتیک و اینترنتی از آسیبهای مورد بحث است یادآور شد: بسیاری از طلاقها در شاخصهای رسمی محاسبه نمی شوند و با لحاظ کردن این موارد، آمار طلاق از وضعیت فعلی بیشتر است.

عباسی با اشاره به اینکه خانواده از نهاد به یک مصاحبت و ارتباط حداقلی تبدیل می شود که منجر به از دست دادن پیوندها می شود، خاطرنشان کرد: تغییر در قوانین هم در افزایش طلاق موثر است.

این استاد جامعه شناسی با بیان اینکه در سالهای گذشته ازدواج های درون فرهنگی اتفاق می افتاد، گفت: بروز ازدواج های بدون فرهنگی و ناهمگونی فرهنگی و نداشتن هماهنگی فرهنگی به معضل طلاق کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه بحث روابط جنسی یک عامل بازدارنده طلاق در خانواده هاست، خاطرنشان کرد: در بسیاری از خانواده ها همسران از ساختار و رابط جنسی آگاهی ندارند که به مقوله طلاق عاطفی کمک کرده و نهاد خانواده را دچار مشکل می کند.

عباسی، توسعه شهرنشینی، تنوع فرهنگی و بیکاری و اعتیاد را از مهمترین دلایل افزایش طلاق عنوان کرد و افزود: این مسائل سن ازدواج را هم افزایش داده اند.

وی گفت: شکل گیری سبک زندگی مدرن و پرتنش علت کاملتری است که نه تنها موجب طلاق شده بلکه به آسیب های نظام خانواده هم دامن می زند.

کد خبر 1255921

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha