۴ اسفند ۱۳۸۹، ۱۴:۱۵

در گفتگو با مهر اعلام شد:

احتمال افزایش قیمت نفت تا 140 دلار

احتمال افزایش قیمت نفت تا 140 دلار

مشاور موسسه مطالعات بین المللی انرژی با اشاره به احتمال افزایش قیمت نفت به 120 تا 140 دلار در صورت قطع صادرات لیبی، گفت: با توجه به کاهش تقاضای فصلی نیازی به افزایش تولید نفت اوپک احساس نمی‌شود.

مهران امیر معینی در گفتگو با  مهر با اشاره به افزایش بحرانهای سیاسی در لیبی به عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان اوپک، گفت: هم اکنون لیبی با تولید و صادرات روزانه حدود یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت یکی از اعضای تاثیر گذار اوپک به شمار می رود.

مشاور موسسه مطالعات بین المللی انرژی با تاکید بر اینکه در صورت قطع صادرات نفت لیبی و احتمال افزایش بحرانهای سیاسی در الجزایر قیمتهای جهانی نفت افزایش قابل توجه ای در کوتاه مدت پیدا می کنند، تصریح کرد: برای قیمت نفت محدوده افزایشی بین 120 تا 140 دلار قابل پیش بینی است.
 
این کارشناس اقتصاد انرژی درباره دلایل اختلاف قیمتی نفت خام برنت دریای شمال و دبلیو.تی.آی آمریکا، توضیح داد: در حال حاضر بزرگترین بازار نفت صادراتی لیبی کشورهای مختلف اروپایی بوده و از این رو کاهش صادرات نفت این کشور عضو اوپک در بازار نفت به ویزه در منطقه اروپا تاثیر می گذارد.
 
وی با اعلام اینکه اخیرا عربستان سعودی برای عرضه نفت مازاد خود به بازارهای جهانی اعلام آمادگی کرده است، اظهار داشت: عرضه نفت مازاد عربستان به بازارهای جهانی نفت به زمان نیاز دارد به طوری که حداقل 30 روز باید برای ورود این نفت به بازار صبر کرد.
 
امیرمعینی با تاکید بر اینکه هر گونه نگرانی در بازار نفت منجر به افزایش قابل توجه بهای جهانی طلای سیاه خواهد شد، بیان کرد: قطعا عرضه مازاد نفت عربستان نمی تواند در کوتاه مدت نگرانی ها را کاهش دهد.
 
این کارشناس اقتصاد انرژی در مورد ضرورت تغییر سقف تولید اوپک، گفت: قطعا در صورت کمبود نفت در بازار اعضای اوپک وارد عمل می شوند و نفت کافی را در بازار عرضه خواهند کرد.
 
مشاور موسسه مطالعات بین المللی انرژی با بیان اینکه افزایش سقف تولید نفت اوپک به تراز عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت بستگی دارد، تاکید کرد: همزمان با کاهش تولید و صادرات نفت لیبی، با گرم شدن هوا در نیمکره شمالی میزان تقاضای فصلی برای نفت خام کاهش می یابد.
 
وی میزان کاهش تقاضای فصلی برای نفت را حدود 2 میلیون بشکه در روز عنوان کرد و یادآور شد: این افزایش تقاضا به نوعی کاهش تولید و صادرات نفت لیبی را جبران می کند و از این رو نیازی برای تغییر سقف تولید اوپک به نظر نمی رسد.
 
به گزارش مهر، بحرانهای سیاسی لیبی در روزهای اخیر منجر به افزایش حدود هفت دلاری قیمت جهانی نفت خام شده است به طوری که بهای نفت خام شیرین سبک پایه بورس نیویورک (دبلیو.تی.آی) برای تحویل در ماه مارس با 7 دلار و 37 سنت افزایش به 93 دلار و 57 سنت برای هر بشکه رسید.
 
در بازار آی.سی.یی لندن نیز بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آوریل، با چهار سنت کاهش، در سطح 105 دلار و 78 سنت تثبیت شد. این نوع نفت خام به رکورد 108 دلار و 57 سنت در طول معاملات روز گذشته رسید.
 
لیبی با در اختیار داشتن بیش از 39 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام و یک تریلیون و 400 میلیارد متر مکعب گاز از کشورهای عضو اوپک است که روزانه یک میلیون و800 هزار بشکه نفت تولید می‌کند وقصد دارد تا سال 2015 میلادی تولید نفت خود را به 3 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.
کد خبر 1260029

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha