۱۴ اسفند ۱۳۸۹، ۱۲:۰۹

برخلاف خواست مردم؛

دو مقام سابق افغان از تاسیس پایگاه دائمی آمریکا حمایت کردند

دو مقام امنیتی سابق افغانستان بر خلاف خواست ملت خود بر ضرورت تاسیس یک پایگاه نظامی دائمی آمریکا در این کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری ریانووستی، "حنیف اتمر" وزیر پیشین کشور و "امرالله صالح" رئیس سابق امنیت ملی افغانستان نسبت به خروج نیروهای آمریکا از این کشور و پیامدهای بد آن هشدار داده و خواستار تاسیس پایگاه نظامی دائمی آمریا در این کشور شدند، امری که طرح آن پیشتر از سوی وزیر کشور با مخالفت بسیاری در داخل قرار گرفته است.
 
این دو مقام سابق که سال گذشته و به دنبال حملات موشکی شورشیان به "خیمه یا چادر بزرگ لوی جرگه" در روز اجلاس صلح، استعفا کردند در یک کنفرانس خبری مشترک در کابل گفتند که در رقابت های منطقه ای و رفتار طالبان تغییری به وجود نیامده و خروج نظامیان آمریکایی پیش از پیروزی در جنگ با تروریسم به سود افغانستان نیست.
 
اتمر گفت: "نفع ما این است که بر تروریست پیروز شویم و در برابر رقابت های منطقه ای که باعث جنگ نیابتی در کشور ما می شود، ایستادگی کنیم و در این جا به یک متحد استراتژیک بین المللی نیاز داریم."
 
امرالله صالح، نیز ضمن هشدار نسبت به مصالحه با طالبان گفت:" هنوز در وضعیت افغانستان و منطقه تغییری دیده نمی شود. طالبان و القاعده است و پاکستان هم با دو رویی از آنها حمایت می کند.در حالی که  رفتار دشمن ما هیچ تغییری به وجود نیامده است با چه ضمانتی و  با چه نیرویی با آمریکا بعنوان متحد استراتژیک خود، مخالفت کنیم."

بحث حضور دائمی نظامی آمریکا در افغانستان مسئله ای بود که پیشتر از سوی"عبدالرحمن وردک" وزیر دفاع این کشور مطرح شده بود اما حامد کرزای رئیس وزیر و بسیاری دیگر از جنگ سالاران این کشور با این خواسته مخالفت کردند.
کد خبر 1266980

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha