۱۴ اسفند ۱۳۸۹، ۱۵:۱۵

گزارش خبری/

معلولان جنگ؛ دردسر بی پایان پنتاگون

معلولان جنگ؛ دردسر بی پایان پنتاگون

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: با وجود 900 طرح ارتش آمریکا برای کنترل آمار خودکشی اعضای خود، هر روز گزارشهای بسیاری درباره افزایش قطع عضو نظامیان این کشور منتشر می شود که همین موضوع باعث گسترش آمار خودکشی در میان سربازان شده است.

همزمان با انتشار گزارش وزارت دفاع آمریکا درباره افزایش دو برابری خودکشی در میان نظامیان این کشور طی سالهای اخیر، پزشکان در جنگ افغانستان از افزایش قطع عضو نظامیان خبر می دهند که نشان دهنده گسترش خشونت ها در این کشور است.

رسانه های غربی در گزارشهای خود بارها از افزایش میزان خودکشی و افسردگی نظامیان بازگشته از جنگ و کشته شدن بسیاری از سربازان خبر می دهند و حتی وزارت دفاع آمریکا نیز این اخبار را تایید کرده است. البته گزارشهای جدید از عمق خشونت ها در افغانستان پرده می دارد و پیامدهای ناگوار جنگ طلبی های آمریکا در خاورمیانه را ترسیم می کند.

در همین حال روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به قلم "دیوید براون" نوشت: پزشکان و پرستانی که به معالجه نظامیان در افغانستان می پردازند هم اکنون از افزایش قطع ساق پای سربازان، جراحات وارده بر دستگاه تناسلی و آسیب های وارده بر لگن نظامیان خبر می دهند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می نویسد: بیش از دو برابر سربازان آمریکایی که سال گذشته در درگیریها در افغانستان زخمی شدند، برای آنکه به حیات خود ادامه دهند نیازمند قطع دست یا پای خود بودند. نظامیان سال گذشته سه برابر بیشتر از قبل دچار قطع عضو شدند و از جراحات وارده بر دستگاه تناسلی خود رنج بردند.

به نوشته واشنگتن پست، افزایش شمار نظامیانی که اعضای بدن خود را در جنگ افغانستان از دست داده اند، به احتمال زیاد نتیجه اعزام نظامیان بیشتر به این کشور همزمان با استراتژی مبارزه با طالبان است که بهار گذشته آغاز شد.

بر اساس این گزارش در سال 2009 و 2010 شمار نظامیانی که دچار نقض عضو شدند و به مراکز پزشکی مراجعه کردند از 7 به 11 درصد افزایش یافته است. همچنین شمار افرادی که دچار اختلال در دستگاه تناسلی خود شدند، از 4.8 درصد به 9.1 درصد افزایش یافته است.

در سال 2009، 75 سرباز آمریکایی یک دست یا پای خود را در جنگ افغانستان از دست دادند، این درحالیست که در سال 2010، 171 سرباز یکی از اعضای بدن خود را از دست داده بودند. همچنین در سال 2009 ، 21 نظامی هر دو دست یا پای خود را از دست دادند، این درحالیست که در سال 2010 این رقم به 65 نفر رسید.

در حقیقت سربازانی که دو دست یا دو پای خود را در جنگ از دست می دهند و دستگاه تناسلی آنها دچار مشکل می شود، از افسردگی شدید رنج می برند زیرا زندگی آنها از این پس وارد مرحله دیگری می شود و متفاوت با قبل است که در نهایت باعث می شود نظامیان دست به خودکشی بزنند.

وزارت دفاع آمریکا همچنین در آخرین گزارش خود اعلام کرد میزان خودکشی در میان نظامیان طی سالهای اخیر رشد دوبرابری داشته است و همچنین موارد بسیاری از افزایش اختلالات روانی و سوءاستفاده از داروهای تجویز شده مشاهده می شود.

آمارهای جدید نشان می دهد که به طور میانگین ماهانه 950 سرباز بازنشسته آمریکایی که تحت درمان وزارت امور کهنه سربازان قرار داشتند، اقدام به خودکشی کردند که از این تعداد حدود 7درصد خودکشی موفقی داشتند و حدود 11 درصد از کهنه سربازان که برای اولین بار خودکشی موفقی نداشتند حدود 9 ماه بعد دوباره دست به این اقدام زدند.

در حقیقت خودکشی کهنه سربازان به یک چالش مهم برای دولت آمریکا تبدیل شده و ارتش هم اکنون در تلاش برای استخدام متخصصان بیشتر در زمینه بهداشت روانی به منظور درمان نظامیان بازگشته از جنگ و کنار آمدن آنها با مشکلات خود است. مقامات ارتش آمریکا معتقدند که قبل از اعزام نظامیان به مناطق جنگی با فراهم کردن شرایط روانی مناسب برای آنها می توان از برخی پیامدهای منفی جلوگیری کرد.

از سوی دیگر ارتش آمریکا تقریبا 900 طرح را برای کنترل آمار خودکشی در 400 پایگاه نظامی خود در سراسر جهان در نظر گرفته، اما بر اساس گزارش وزارت دفاع این کشور این برنامه ها تاثیری در کاهش آمار خودکشی نظامیان نداشته است.

کد خبر 1267055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha