۲۵ اسفند ۱۳۸۹، ۲۰:۳۲

ستایش:

نقد حدیث نقش کلیدی در اجتهاد دارد

نقد حدیث نقش کلیدی در اجتهاد دارد

قم - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث قم با تأکید بر لزوم فراگیری علم و تاریخ حدیث تصریح کرد: نقد حدیث نقش مهمی در اجتهاد و استخراج احکام فقهی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت الاسلام رحمان ستایش عصر چهارشنبه در نشست علمی"هندسه علوم حدیث" در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) گفت: بسیاری از فقها و مجتهدان فتاوای خود را از طریق ارزیابی احادیث و سنجش میزان اعتباریت آن صادر می‌کنند.

ستایش در این نشست که از سوی انجمن دانش پژوهان حدیث مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد با اصولی خواندن بحث اعتبار یا حجیت حدیث ابراز داشت: برای دریافت ملاک اعتبار حدیث باید مبنایی که موجب حجیت یافتن حدیث در دانش اصول شده است مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

ملاک اعتبار حدیث در سیره عقلا

وی با بیان اینکه تمامی اصولیون معاصر اعتبار خبر واحد را مستند به سیره عقلایی مورد امضاء شارع می دانند تصریح داشت: معتبر بودن و مورد وثوق بودن بیان کننده خبر و روایت و وثوق متن خبر و روایت دو دیدگاهی است که علمای حدیث در بحث حجیت و اعتبار خبر واحد مدنظر قرار می دهند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث با اشاره به نقش تاریخ حدیث در تبیین برخی زوایای حدیث خاطرنشان کرد: اگر چه تاریخ حدیث به صورت مستقیم در اثبات معتبر بودن حدیث نقش ندارد اما می تواند برخی مسایل مانند علت اقبال و علت دوری علما به آن را در دوره های مختلف مورد بررسی قرار دهد.

وی تاکیدکرد: همان طور که فلسفه و کلام و هر کدام از علوم اسلامی دارای تاریخ هستند حدیث نیز نیازمند تاریخ است و البته سابقه تاریخی آن نیز از برخی علوم  دیگر بیشتر است.

تبیین هندسه حدیثی اهل سنت

وی با برشمردن هندسه چهاربعدی حدیث در تشیع به هندسه حدیثی اهل سنت اشاره کرد و ابراز داشت: هندسه حدیثی اهل سنت به دو قسمت الحدیث روایتاٌ و علم الحدیث درایتاٌ تقسیم می شود و براساس آن هر چیزی که مربوط به قواعد نگارش اصل حدیث در زمان پیامبر باشد علم الحدیث روایتاٌ و غیر آن را را درایتاٌ گفته اند.

همچنین حجت الاسلام عارف حیدر قزلباش مدیر انجمن دانش پژوهان حدیث مجتمع آموزش عالی امام خمینی قم در گزارشی ار فعالیت ها یکساله این انجمن برگزاری نشست های علمی را از جمله برنامه های مصوب این انجمن عنوان کرد و گفت: نشست علمی امروز اولین نشست محسوب می شود و در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت تا طلاب غیرایرانی بیش از پیش با این علم آشنا شوند.

تهیه 40 حدیث اتحاد مسلمانان

وی از مدون کردن دو مجموعه حدیثی با عنوان شمع شهادت و اتحاد مسلمین در دو بسته 40 حدیثی خبرداد و ابرازداشت: در این دو مجموعه در 80 حدیث موضوع اتحاد مسلمانان به عنوان یک ضرورت به خصوص با تحولات اخیر در منطقه همچنین موضوع شهادت و جهاد مورد بررسی قرار گرفته و احادیث مربوط به آنها باین شده است.

قزلباش راه اندازی سایت و وبلاگ حدیثی را از دیگر فعالیت های این انجمن دانست و گفت: تمامی طلاب غیرایرانی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در انجمن حدیث عضو هستند.

گفتنی است بیش از 80 انجمن مختلف فرهنگی، علمی، قرآنی و دینی، حدیثی و ... در جامعة المصطفی العالمیه در رشته های مختلف فعالیت دارند و توسط طلاب غیرایرانی از نزدیک به 100 کشور اداره می شوند.

کد خبر 1275858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha