۷ فروردین ۱۳۹۰، ۱۳:۵۳

8 فروردین آغاز می‌شود؛

بزرگترین نمایشگاه کتاب کودک جهان در ایتالیا / حضور فعال ایرانیان

بزرگترین نمایشگاه کتاب کودک جهان در ایتالیا / حضور فعال ایرانیان

چهل و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک بولونیا فردا 8 فروردین ماه با حضور نمایندگانی از ایران در ایتالیا آغاز به کار می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نمایشگاه که آن را می‌توان مهمترین رویداد نمایشگاهی در حوزه کتاب کودک دانست تعدادی از ناشران، نویسندگان و تصویرگران ایرانی نیز حضور خواهند داشت.

نمایشگاه کتاب کودک بولونیا از جمله رخدادهای ادبیات است که اهالی ادبیات ایران به خوبی با آن آشنایی داشته و سالهاست که به صورت انفرادی و یا گروهی در آن شرکت می‌کنند ولی امسال اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در اقدامی تلاش کرد با ثبت نام از اعضای خود امکان حضور هدفمند و برنامه‌ریزی‌ شده‌تری برای ایرانیان به ویژه ناشران فراهم کند.

این اقدام اتحادیه منجر به تدارک توری تخصصی شد که پیرو آن نزدیک به 15 ناشر حضوری منسجم در نمایشگاه بولونیا خواهند داشت و البته تعدادی از نویسندگان، مترجمان و تصویرگران و ناشران هم به طور مستقل در نمایشگاه حضور می‌یابند.

این نمایشگاه چهار روزه با برگزاری برنامه‌ها، نشست‌ها وبرپایی گروه‌های کاری مختلف، فرصتی را برای کارشناسان فراهم می‌کند تا به خرید و فروش حق نشر آثار بپردازند، فرصت‌های شغلی وارتباطات تازه پیدا کنند و با چند وچون ادبیات کودک در دیگر کشورها آشنا شوند. 

همچنین هر سال، نزدیک به 600 خبرنگار از 70 کشور جهان برای پوشش خبری نمایشگاه به بولونیا سفر می‌کنند.

اعلام برنده جایزه یادبود آسترید لیندگرن گرانترین جایزه ادبیات کودک جهان هر سال همزمان با نمایشگاه کتاب کودک بولونیا  در سوئد برگزار می‌شود و مراسم اعلام برنده به طور مستقیم در این نمایشگاه پخش می‌شود.هر دو سال یکبارهم برنده جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن،مهمترین جایزه ادبیات کودک جهان درجریان نمایشگاه بولونیا  معرفی می‌شود.
 
امسال چندین ورک‌شاپ با موضوع ترجمه کتاب کودک نیز در حاشیه نمایشگاه بولونیا برگزار می‌شود که نخستین کارگاه به ترجمه ادبیات کودک و نوجوان از زبان اسپانیایی به دیگر زبان‌ها اختصاص دارد.
 
این کارگاه فردا8 فروردین برگزار می‌شود و2 کارگاه دیگر نیز به ترجمه ادبیات انگلیسی وآلمانی در حوزه کودکان و نوجوانان اختصاص دارد که به ترتیب 10 و 11 فروردین برگزار می‌شود.
 
نمایشگاه بولونیا یک جایزه ویژه هم به نام "جایزه راگازی" دارد که به برترین کارهای تصویرگری کتاب کودک جهان اهدا می‌شود.

در نمایشگاه کتاب بولونیا که در کنار آن جشنواره تصویرگری کتاب بولونیا نیز برگزار می‌شود امسال حضور ایرانیان به چشم می‌خورد و آثار3 تصویرگر کتاب کودک ازایران درچهل وپنجمین نمایشگاه تصویرگری بولونیای ایتالیا برای چاپ درکاتولوگ انتخاب شده است.

مرجان فرمانی، راشین خیریه ونوشین صفاخو سه تصویرگر کتاب کودک هستند که آثارشان درکاتالوگ نمایشگاه نقش می‌بندد.

کد خبر 1278278

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha