به گزارش خبرنگار تئاتر "مهر" ، حميد امجد نويسنده ويكي از كارگردانان نمايش "بي شير وشكر" و يكي از اعضاي شوراي بازخواني جشنواره تئاتر فجرامسال كه امروز دعوت خبرگزاري فارس را پاسخ نداد ،علت اين حضور نيافتن را عدم تمايل خود از حضور در جلسه مطبوعاتي و جمع خبرنگاري دانست.
در اين نشست مطبوعاتي علاوه بر برخي از خبرنگاران مطبوعات، مهرداد راياني منتقد جلسه، مهرداد ضيايي، كارگردان ديگر "بي شير وشكر" ، افشين هاشمي ، محمد رضا حسين زاده و جمع ديگري از بازيگران اين نمايش حضور داشتند.
ابتدا مهرداد راياني با اشاره به شكل نمايش قهوه خانه اي و تكرار آن در نمايش بي شيروشكروانتقاد ازگزينشي بودن شخصيتهاي نمايش و برجسته شدن وجه تاريخي اثر تصريح كرد: نگاه بزرگ نمايي ، نگاه خوبي نيست و ما نبايد در نمايش شخصيتهايمان يا كاملا خوب خوب باشند يا كاملا بد بد. چرا در جايي كه مامي توانيم اين همه گزينش براي انتخاب داشته باشيم، فقط افراد خاصي را درجامعه انتخاب كنيم ؟
مهرداد ضيايي در پاسخ گفت: مكاني كه امجد در باره آن دراين نمايش صحبت مي كند، يك بخشي از اجتماع است. اين نگاه در زائر اثر قبلي امجد هم بود. اين نگاه از شرايط دور و اطراف اجتماع خود مي گويد. از آدمهايي كه مسئله دارند و دراطراف ما هستند، اما ما آنها را نمي بينيم . امجد اين نگاه تلخ را از اجتماع گرفته است.
افشين هاشمي بازيگر نمايش نيز در ادامه پاسخ ضيايي افزود: بايد ديد شما نمايش را با ديد يك اخلاق گرا بررسي مي كنيد يا نگاه دراماتيك . اگر نگاه تلخي وجود دارد بايد ديد كه چقدر در بخش دراماتيك موفق بوده وگرنه اين اهميت ندارد كه نمايش چقدر اميدوارنه بوده است يانه؟
افشين هاشمي همچنين با بيان اين مطلب كه ما نمي توانيم به جاي امجد در باره متن توضيح دهيم گفت: شخصيتهاي اين نمايش براساس لزوم آمده اند ونويسنده درنظر داشته كه طي مدت زمان موجود، اين شخصيتها را انتخاب كند.همه اين شخصيتهاي مختلف در اپيزودهاي مختلف نمايش به دليل محددويت زمان اجراي نمايش، انتخاب شده اند و طي يك خط داستاني درپايان همه با هم ارتباط پيدا مي كنند.
مهرداد راياني يكي از ويزگي هاي اين نمايش را بازي راحت بازيگران آن دانست و با اشاره به اپيزود جاهلها وبازي خوب بازيگران متذكر شد : فرهنگ تماشاگر ما ثابت كرده است كه فرهنگ كلاه مخملي را دوست دارد و بازي خوب وبده بستانهاي بازيگران موجب مي شود تا من جنس اجتماع خود را دراين نمايش ببينم .
وي دوستي اعضاي گروه با هم را يكي از دلايل اصلي اين بازي خوب دانست.
همچنين مهردادضيايي، كارگردان نمايش كه خود نقش مبارك را هم در اين نمايش بازي مي كند، درپاسخ به سؤال خبرنگار تئاتر "مهر" مبني بركليشه اي و تيپ بودن شخصيت مبارك قهوه چي افغاني در ميان بازي خوب ديگر بازيگران توضيح داد: مبارك دراين نمايش يك شخصيت خاص است كه با همه آدمهاي نمايش فرق دارد وما سعي كرديم حتي در نوع حركت وميزانسن هاي او اين تفاوت با ديگر نقش ها را ارائه دهيم .
افشين هاشمي نيز درادامه به خبرنگا رتئاتر "مهر" گفت: همان طور كه در بروشور كارهم اشاره كرده ايم، مبارك ما بر خلاف ديگر مبارك نمايش تخت حوضي كه اززنگار آمده وتلفظ اشتباه زبان فارسي او موجب خنده تماشاگران مي شود، اين بار از افغانستان آمده است و شايد اشاره غير مستقيم مهردادضيايي در برخي از قسمتهاي نمايش به مبارك نمايشهاي سنتي اين تكرار رادر ذهن شما تداعي كرده است.
مهرداد ضيايي نيز با اشاره به سابقه همكاري و دوستي خود با حميد امجد كه موجب كارگرداني مشترك اين اثرشده است ، تصريح كرد: من و امجد متولد آذرماه هستيم بنابراين باهم تفاهم زيادي داريم و طي كار رابطه خوبي پيدا كرديم و با يك تفاهم توانستيم در كنار هم يك تجربه شيرين كارگرداني را ارائه دهيم . وقتي من بازي مي كردم امجد از بيرون بازي من را تماشا وكارگرداني مي كرد.
ضيايي همچنين گفت: انتخاب من براي بازي در نقش مبارك به خاطر لهجه اصفهانيم و توانايي كه در تقليد لهجه دارم است.
وي در پايان متذكر شد: در اين نوع نمايشها بازيگري و كارگرداني كار سختي است، زيرا ميزانسن و حركت در نمايش كم است و درادامه صحبت ضيايي ، هاشمي افزود: در اين نوع نمايشها بازيگر بدون ارتباط با نقش مقابل خود نمي تواند بازي خوبي ارائه دهد.
نظر شما