۱۵ فروردین ۱۳۹۰، ۸:۴۰

اسباب بازیهای قدیمی بیشتر به شکوفایی نبوغ کودکان کمک می کرد

اسباب بازیهای قدیمی بیشتر به شکوفایی نبوغ کودکان کمک می کرد

قزوین - خبرگزاری مهر: یک محقق و کارشناس اسباب بازی های قدیمی گفت: اسباب بازیهای قدیمی چون ساخته دست بچه ها بود موجب افزایش استعدادهای درونی، نبوغ و خلاقیت کودکان می شد.

 زردشت هوش ور، خالق 110 اسباب بازی قدیمی در حاشیه نخستین نمایشگاه و جشنواره ملی بازی و اسباب بازی در گفتگو با خبرنگار مهر در قزوین اظهار داشت: در دوران کودکی به واسطه کمبود درآمد، بیشتر خانواده ها امکانی برای خرید اسباب بازی بچه ها نداشتند و کودکان با مواد دم دستی و دورریختنی های موجود، برای سرگرمی خود اسباب بازی می ساختند که این کار چون توام با سعی و خطا بود موجب تقویت خلاقیت آنها می شد.

وی در سال 1373 با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصمیم به احیای اسباب بازیهای دوران کودکی خود گرفت و پس از دو سال تلاش و با اتکاء به حافظه خود 110 اسباب بازی متنوع دوران کودکی خود را که بسیاری از آنها امروز دیگر به فراموشی سپرده شده اند را بازسازی کرد.
 
هوش ور درباره چگونگی انجام این کار گفت: برای انجام کارم کارگاهی تدارک دیدم و موادی که در همان زمان برای اسباب بازی ها استفاده می شد را جمع آوری کرده و با اتکاء به حافظه ام کار را شروع کردم و همه تلاشم این بود که که با رعایت همان اصول قدیمی در ساخت اسباب بازی کار را انجام دهم مثلا چون در زمان کودکی ما پیچ وجود نداشت اصلا در ساخت وسایل از آن استفاده نکردم یا برای چسباندن کاغذها از سریش استفاده کردم که امروز اصلا معمول نیست.
 
وی اظهار داشت: برای ساخت بعضی از اسباب بازی ها بیش از یک ماه زمان صرف کردم مثلا یک فرفره که با تکه ای مفتول و حلبی کار می کرد و حلبی آن در هوا به پرواز در می آمد یا ماشینی که با قرقره خیاطی،لاستیک و تکه ای صابون به نام ماشین صابونی ساختم که کوک می شد و حرکت می کرد، زمان زیادی از من گرفتند.
 
این محقق و کارشناس اسباب بازی های قدیمی تاکید کرد: نمایشگاه و جشنواره ملی بازی و اسباب بازی بسیار پربار بود و به
خصوص معرفی و نمایش باز های محلی در این نمایشگاه برای من بسیار جذاب بود.
 
وی افزود: برگزاری این نمایشگاه در سرای سعدالسلطنه انتخاب هوشمندانه و بسیار درستی بود که هم به جذب گردشگر برای شهر تاریخی قزوین کمک می کند و هم بچه ها را با گوشه ای از تاریخ و تمدن کهن این سرزمین آشنا می سازد.
کد خبر 1280736

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha