۱۷ فروردین ۱۳۹۰، ۲۱:۱۶

زوددویچه بررسی کرد:

خلف وعده سارکوزی درباره مستعمره سابق فرانسه در قاره سیاه

خلف وعده سارکوزی درباره مستعمره سابق فرانسه در قاره سیاه

یک روزنامه آلمانی با اشاره به حضور نظامی فرانسه در لیبی و ساحل عاج نوشت : این در حالی است که سارکوزی وعده داده بود حضور نظامی فرانسه در آفریقا را کاهش داده و از دخالتهای بی مورد در مستعمره سابقش دست بر می دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "زودویچه سایتونگ" در مطلبی در این باره نوشت : ابتدا لیبی و حالا هم ساحل عاج ، فرانسه همزمان باید در دو جبهه مبارزه کند. این در حالی است که سارکوزی می خواست حضور نظامی خود در آفریقا را کاهش دهد و کشورش را از دخالت های بی مورد به خصوص در مستعمره سابقش رها کند.

نویسنده در ادامه به حضور نظامیان فرانسوی در ساحل عاج اشاره کرد و نوشت : فرانسه با وجود وعده هایش در جنگهای داخلی ساحل عاج وارد شده است. این در حالی است که همزمان یک جبهه دیگر در لیبی را نیز برای خود به وجود آورده و در مداخله نظامی در این کشور نیز وارد شده است.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد: سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه با این وعده قدم به کاخ الیزه گذاشت که حضور نظامی  در آفریقا را کاهش خواهد داد. او وعده داده بود که روابط بین فرانسه و مستعمره سابقش را عادی کرده و سیاست آفریقایی خود را از خواسته ها و مداخله های بی مورد در این منطقه رها کند. سارکوزی قول داده بود که فرانسه دیگر نقش ژاندارم آفریقا را بازی نخواهد کرد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است : فرانسه سال گذشته برای اینکه کشورش را از آشوبهای احتمالی در ساحل عاج دور نگه دارد در مبارزات انتخاباتی بین "گباگبو" و "واتارا" خود را بی طرف نشان داد. بعد از پیروزی  "الحسن واتارا" حکومت فرانسه از گباگبو درخواست کرد که از قدرت کناره گیری کند، اما در عین حال تاکید کرد که در درگیریهای داخلی ساحل عاج مداخله نخواهد کرد.

این در حالی است که مداخله نظامی فرانسه در لیبی سارکوزی را از طرف منتقدان تحت فشار قرار داد و این پرسش مطرح شد که چرا وی در لیبی مداخله نظامی می کند اما در ساحل عاج نه. در حالی که جان فرانسویهای بسیاری در ساحل عاج در معرض خطر قرار دارد سارکوزی به فکر برآوردن خواسته های خود در یک کشور غنی از منابع نفت و گاز (لیبی ) بود.

نویسنده در ادامه به مداخله نظامی فرانسه به درخواست جامعه بین المللی در ساحل عاج اشاره کرد و نوشت : درباره این پرسش که فرانسه در مستعمره سابقش 50 سال بعد از غیر وابستگی آن به دنبال چیست سارکوزی این پاسخ را مطرح می کند که بر اساس قطعنامه شورای امنیت و درخواست سازمان ملل متحد به چنین مداخله نظامی دست زده است.

البته فرانسه مدتهاست که گروهی به نام "Einhorn را در ساحل عاج مستقر کرده بود که اخیرا تعداد آنها از 900 به 1650 تن افزایش پیدا کرده است. این نیروهای نظامی فرودگاههای ابیدجان را کنترل کرده و امنیت خارجیها در این کشور را تامین می کنند. در سه شنبه گذشته نیز جنگنده های فرانسوی بر فراز این شهر به پرواز درآمدند. به این ترتیب بار دیگر ژاندارمهای فرانسوی به آفریقا برگشتند.
 

کد خبر 1283306

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha