۳ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۲:۴۷

خاتمی:

مرحوم آیت الله فاضل بنیانگذار سامان دادن به حوزه علمیه بود

مرحوم آیت الله فاضل بنیانگذار سامان دادن به حوزه علمیه بود

قم - خبرگزاری مهر: عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: بعد از انقلاب مرحوم آیت الله فاضل تمام وقتش را براى سامان دادن به حوزه اختصاص داد و سامان امروزى که در حوزه مى‏بینیم، بنیانگذارش ایشان بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید احمد خاتمی در آستانه چهارمین سالگرد ارتحال مرجع تقلید شیعیان جهان مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در سخنانی اظهار داشت: بعد از پیروزى انقلاب که احساس مى‏شد حوزه باید نظم و مدیریتى نسبى پیدا کند، ایشان تمام وقتش را براى سامان دادن به حوزه اختصاص دادند و باید گفت سامان امروزى که ما در حوزه مى‏بینیم در حقیقت بنیانگذارش این استاد بزرگوار بود.

وی به انقلابی بودن مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی اشاره کرد و عنوان داشت: انقلابى بودن این مرجع تقلید نقطه امتیاز ایشان است چرا که ایشان از وقتى امام را شناخت خط امام را انتخاب کرد و قدم به قدم همراه امام پیش رفت و تا آخر عمر هم ایشان تعبیر مى‏کرد که یک ذره از اعتقادم به این خط کم نشده است که بماند، بلکه روز به روز اعتقادم به این خط بیشتر شده است.

آیت الله فاضل جزء ۱۲ نفری بود که مرجعیت امام را امضاء کرد

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: در دوره غربت امام که بردن نام امام زندان و تبعید داشت آیت الله فاضل از جمله دوازده نفر بزرگانى بود که با کمال صراحت و شجاعت مرجعیت امام را اعلام کرد و در طول حیات امام قدم به قدم همراه امام بود،.

خاتمی اضافه کرد: در طول جنگ تحمیلى ایشان باتوجه به سن و حالشان تا مى‏توانستند در جبهه و بعدش هم در پشت جبهه براى اعزام روحانیون به جبهه تلاش گسترده‏ى داشت و مسؤول بسیج روحانیون مدرسه فیضیه بود، بعد از ارتحال امام راحل نیز از جمله بزرگانی بودند که درپذیرش رهبرى رهبر معظم انقلاب، در مجلس خبرگان نقش اساسى داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: در روایتى از امام صادق (ع) آمده است آنگاه که مؤمن فقیه از دنیا مى‏رود، خلاى در جامعه پیدا مى‏شود که هیچ چیزى جاى او را پر نمى‏کند و ما این خلا را در، درگذشت فقیه مجاهد استاد بزرگوار آیت الله العظمى فاضل لنکرانى احساس مى‏کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه این استاد بزرگوار آنچه دیگر مراجع داشتند را دارا بود افزود: مراجع درقله علم و عمل هستند و ایشان از جهت فقاهت تربیت یافته دو مکتب، یکى مکتب آیت الله العظمى بروجردى و دیگرى مکتب امام راحل بودند.

درس آیت الله فاضل جزء دروس برجسته حوزه بود

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در فلسفه از محضرعلامه طباطبایى استفاده کردند و مجموعه اساتیدی که ایشان داشتند سبب شده است که ایشان در قله ا‏ى از فقه و اصول و فلسفه و دیگرعلوم مورد نیاز در استنباط قرار بگیرند.

استاد حوزه علمیه قم به تدریس طولانی مدت این مرجع تقلید در حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: این استاد بزرگوار بیش از پنجاه سال استاد برجسته حوزه علمیه قم بود، از دروس سطح شروع کردند و درس کفایه‏ى ایشان در زمانى که تدریس داشتند درس اول کفایه حوزه بود و بعد هم که تدریس خارج فقه وخارج اصول را شروع کردند درس ایشان همچنان جز دروس برجسته حوزه قرار داشت..

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خداوند قلم روان به ایشان عنایت کرده بود اظهار داشت: با اینکه ایشان فارسى زبان هستند و در نجف هم تحصیل نکردند اما در همین فضاى قم، قلم روان عربى ایشان، مایه اعجاب است و آنچه که بنده از خود ایشان شنیدم این بود که ایشان چکنویس و پاکنویس ندارند و دفاترى که ایشان نوشته‏اند با قلم بسیار روان و زیبا نوشته شده است.

تکلیف آیت الله فاضل را به سمت مرجعیت کشاند

خاتمی در پایان خاطر نشان کرد: در بُعد عملى هم استاد بزرگوار ما از فضایل والایى برخوردار بود، زهد و وارستگى از ویژگى‏هاى این استاد عزیز بود و بنده شهادت مى‏دهم که این ایشان یک قدم بسوى مرجعیت برنداشت، بلکه تکلیف او را به وادى مرجعیت کشاند.
 

کد خبر 1295319

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha