۵ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۰:۱۴

مرمت بازار تاریخی کرمان ضروری است

مرمت بازار تاریخی کرمان ضروری است

کرمان - خبرگزاری مهر: سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره به ضرورت مرمت بازار کرمان گفت: ورود به بازار کرمان برای تعمیر و بازسازی افزایش مشکلات اجتماعی ناشی از برخورد متفاوت کسبه با این قضیه را به دنبال دارد.

هادی ایرانمنش در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهارداشت: در حوزه مرمت بناهای تاریخی اولویت اصلی در شهر کرمان بازار بزرگ کرمان است که برای مرمت این بنا عمده مشکل با کسبه است.

وی افزود: چهره ظاهری بازار کرمان در نگاه ساده و معمولی مطلوب و خوشایند نیست و نیازمند تعمیرات اساسی است.

ایرانمنش گفت: با توجه به اینکه مرمت بازار در کسب و کار کسبه اختلال ایجاد می کند عملا ورود به بازار جهت مرمت نیازمند همکاری کسبه است که در این خصوص هماهنگی هایی در برخی قسمت های بازار در حال انجام است.

ایرانمنش افزود: در بازار کفاشان چندی قبل در جلسه ای با کسبه هماهنگی شد و مقدمات کار برای مرمت این بخش از بازار فراهم شده است.

وی در ادامه گفت: کاروانسرای میرزاحسین خان که در محدوده بازار کفاشان قرار دارد از طریق همین هماهنگی ها در دستور کار مرمت قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین میدان گنجعلی خان که از مهم ترین قسمت های بازار و مجموعه گنجعلی خان است نیز در قالب برنامه خاصی در دستور کار مرمت قرار گرفته چرا که این میدان علی رغم ترددی که در آن توسط گردشگران می شود از ظاهر چندان مناسبی برخوردار نیست.

 ایرانمنش اظهارداشت: در سال جدید قصد داریم ظرفیت های طبیعت گردی استان را در کنار آثار تاریخی مد نظر قرار دهیم و در این مورد نیازمند حضور جدی بخش خصوصی در عرصه کار گردشگری در طبیعت هستیم.

وی از برگزاری هفته های گردشگری، برپایی نمایشگاه ریواس در روزهای پایانی اردیبهشت در شهربابک و جشنواره گل و گلاب لاله زار به عنوان طرح ها بزرگ  حوزه گردشگری در سال جاری یاد کرد و گفت: استان کرمان ظرفیت های بسیار بالایی در بخش گردشگری دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: هزار و 500 نفراز صنعتگران در حوزه میراث فرهنگی جهت بیمه معرفی شده اند و تلاش می کنیم که با حمایت از صنعتگران میراث نسبت به افزایش سهمیه های بیمه این افراد اقدام کنیم.

وی ادامه داد: جهت اقتصادی کردن محصولات صنایع دستی در سال جدید با استفاده از توان استان در حوزه سنگ های قیمتی تزیینی نسبت به راه اندازی اولین کارگاه تراش سنگ های تزیینی در شهربابک اقدام شده واین کارگاه در حال حاضر فعالیت خود را در این شهرستان در حوزه تراش سنگ فیروزه آغاز کرده است و در آینده نزدیک در دیگر شهرهایی که سنگ ها قیمتی دارند کارگاههای تراش را برای ایجاد اشتغال پایدار مدنظر داریم.

ایرانمنش در خصوص مدت سرپرستیش بر میراث فرهنگی کرمان افزود: شخصا به عنوان سرپرست سازمان میراث فرهنگی هیچ مشکلی با افزایش روزهای باقی ماندن در سمت سرپرستی  ندارم چرا که با تمام اختیارات مدیر کل در حال فعالیت هستیم و برای بنده مهم نیست مدیر کل سازمان کی انتخاب شود و یا چه کسی باشد.

 

 

 

 

کد خبر 1296949

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha