۶ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۷:۵۱

ردیف آوازی اسماعیل مهرتاش منتشر شد

ردیف آوازی اسماعیل مهرتاش منتشر شد

آلبوم موسیقی ردیف آوازی اسماعیل مهرتاش به روایت و اجرای محمد منتشری برای نخستین بار منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این آلبوم موسیقی که توسط موسسه فرهنگی و هنری ماهور منتشر شده در هشت سی دی است و از دستگاه شور آغاز شده و با آواز ابوعطا ، آواز افشاری ، آواز بیات زند(بیات ترک)، آواز دشتی، دستگاه همایون ، آواز بیات اصفهان، آواز شوشتری، دستگاههای سه گاه ،چهارگاه ، ماهور و راست پنجگاه ادامه پیدا می کند و پایان بخش مجموع این هشت سی دی اجرای ردیف های موسیقی ایرانی در دستگاه نوا است.

در سی دی نخست که به دستگاه شور اختصاص دارد پس از اجرای درآمد ردیف هایی با عنوان خارا، کرشمه ، رهاوی ، سلمک، شهناز، قرچه ، رضوی ، حسینی ، بزرگ و کوچک ، دوبیتی ،فرود، کرد بیات ، گریلی و مثنوی اجرا شده است.

سی دوم از این مجموعه با درآمد در آواز ابوعطا آغاز می شود و در ادامه ردیف سیخی،رامکلی، حجاز، چهارپاره، خسرو شیرین ، گبری، یتیمک، لیلی و مجنون ، سارنج و مثنوی اجرا شده است یکی دیگر از بخش های سی دی دوم اجرای ردیف آواز افشاری است که پس از درآمد، ردیف جامه داران، حصار،قرابی، نهیب، حزین، رهاب، مثنوی و صدری اجرا شده است.

سی دی سوم که به آواز بیات زند (بیات ترک) اختصاص دارد پس از درآمد، ردیف های آواز بیات زند با عناوین روح الارواح ، جامه داران، فیلی، شکسته ،دلکش، فرود ، شهابی، دوگاه ، مهربانی، قطار و مثنوی گنجانده شده است.

ردیف موسیقی آواز دشتی نیز در سی دی چهارم منتشر شده است به این ترتیب که بعد از درآمد ،اوج یا عشاق،عزال، فرود، سارنج، غم انگیز، گیلکی، دیلمان ، دشتستانی، چوپانی، بیدگانی، لری و مثنوی اجرا شده است، اجرای ردیف موسیقی ایرانی در دستگاه همایون نیز در سی دی چهارم گنجانده شده است و درآمد، چکاوک، لیلی و مجنون ، طرز، نی داوود، بیداد ، بیات راجه ، فرود ، بختیاری و مثنوی اجرا شده است.

سی دی پنجم از این مجموعه به اجرای ردیف های آوازی بیات اصفهان و آواز شوشتری اختصاص دارد در بخش نخست ردیف های جامه دران، بیات راجه، سوز و گداز، نغمه، اوج و یا عشاق ، بوسلیک، عزال، فرود، ساقی نامه، مثنوی ، بیات شیراز یا بیات درویش حسن ، مثنوی بیات اصفهان نوعی دیگر از ردیف های موسیقی است و در ادامه ردیف های آواز شوشتری با یک درآمد آغاز می شود و با سه گاه یتیم، منصوری، میگلی،راز و نیاز و راز ونیاز نوعی دیگر ادامه پیدا می کند.

سی دی ششم به دستگاه سه گاه و چهارگاه اختصاص دارد به این ترتیب که ردیف های موسیقی دستگاهی سه گاه با درآمد آغاز می شود، و درادامه با زابل، مویه ، شکسته مویه، حصار، مخالف، مثنوی مخالف، مغلوب، فرود و حدی پهلوی اجرا شده است دستگاه چهارگاه نیز با یک درآمد آغاز می شود ، و با زابل ، حصار، مخالف، زنگ شتر، مغلوب ، فرود، منصوری ، حدی و پهلوی و رجز به پایان می رسد.

دستگاه ماهور در سی دی هفتم منتشر شده است به این ترتیب که پس از درآمد، گشایش، داد ، حصار، فیلی، شکسته ، فرود، دلکش، فرود، عراق، نهیب، حزین ، فرود، راک هندی، راک کشمیر، راک عبدالله ، مرادخانی یا آذربایجانی، طوسی، نیریز، نصیرخانی، ساقی نامه، مثنوی در این سی دی گنجانده شده است.       

سی دی آخر از این مجموعه به ردیف موسیقی دستگاهی در دستگاه راست پنجگاه و نوا اختصاص دارد و پس از درآمد ، پروانه ، نغمه، روح افزا، بیات عجم، پنجگاه،بحر نور، قرچه، فرود، نیریز، چکاوک، لیلی و مجنون، راک هندی، راک کشمیر و راک عبدالله اجرا شده است در بخش پایانی این ردیف های آوازی استاد اسماعیل مهرتاش به روایت محمد منتشری ردیف های موجود در دستگاه نوا به این ترتیب درآمد، گردانیه، نغمه، نیشابورک، عشاق، بیات راجه، عراق، رهاب، نیریز، نهفت، خجسته ف حسینی ، تخت طاقدیس و شاه ختایی منتشر شده است. 

در دفترچه معرفی این آلبوم در معرفی اسماعیل مهرتاش و ردیف او چنین آمده است: اسماعیل خان مهرتاش زاده دهه طلایی سال (1283) است، دهه جنبش مشروطیت که در آن بزرگانی چون صبا، خالقی، برومند، رهی ، بنان، شهریار، تاج و بدیع زاده به دنیا آمدند در کودکی و نوجوانی تصانیف متداول را زمزمه می کرد و بعد هم از ترکیب کدوی قلیانیبا چند تار موی اسب کمانچه ای ساخت که آره اش یک سیخ کباب بود و با آن می نواخت. خانواده اش او را نزد درویش خان فرستاد و او نواختن تار را به نیکویی آموخت و چندی هم از آموزش های داوود شیرازی بهره مند شد و پس از مدتی به مدرسه عالی موسیقی و به محضر کلنل وزیری راه یافت.

مهرتاش در سال 1305 با زنده یاد اسماعیل ادیب خوانساری "جامعه باربد" را تاسیس کرد که شامل کلاس هایی جهت آموزش تار، آواز، فن بیان و هنرپیشگی بود و هنرجویان را رایگان تعلیم می داد؛ مهرتاش بیش از 400 آهنگ مختلف (برای نمایش، پیش پرده ها، مناسبت ها و مشاغل) ساخت و برای ضبط صفحه سفرهایی به قاهره و بغداد کرد او در جامعه باربد مستقیما به آموزش آواز پرداخت و حاصل آن آموزشهای بی چشم داشت پرورش هنرمندان چون عبدالوهاب شهیدی، محمدرضا شجریان، برادران وفایی ، محمد منتشری ، ملوک ضرابی، ملکه حکمت شعار، بهرام سیر و بسیاری دیگر بود.             

در بخش دیگری از دفترچه معرفی آلبوم موسیقی ردیف آوازی اسماعیل مهرتاش در معرفی محمد منتشری چنین آمده است: در سال 1321 در لنگرود به دنیا آمد و در سال 1332 در سن 11 سالگی به تهران آمد و در محله های سنتی پایین شهر تهران رشد کرد ؛ جایی که خود او با افتخار از آن یاد می کند و اصالت غزل خوانی ها یا بیات تهران هایش را مدیون پرورش در این محیط می داند.14 -15 ساله بود که در جامعه باربد برای آموزش بازیگری ثبت نام کرد.چون هنوز به سن قانونی نرسیده بود مهرتاش پذیرش او را منوط به ارائه با اجازه نامه پدرش کرد اما مخالفت پدر و به خصوص مادر با چنین فعالیت هایی وی را بر آن داشت تا با تقلبی معصومانه رضایت نامه ای از سوی پدر جعل کند مهرتاش با اینکه متوجه جعلی بودن نامه شد به روی خود نیاورد و از پذیرش او سرباز زد .

منتشری از محبوب ترین شاگردان اسماعیل مهتاش بود و تعجبی ندارد اگر وارث اصلی ترین زیبایی شناسی استاد به حساب آید .  

کد خبر 1298087

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha